עמוד:99

מדיניות משרד התחבורה לפיתוח בר-קיימא אלכס לנגר / מנהל יבשה , משרד התחבורה מדי יום ביומו נכנסים לגוש דן , הכרך העמוס במדינה , 300-כ אלף כלי רכב פרטיים . במשך חלק ניכר מהיום זורמת התנועה בעיר בעצלתיים . מרווחי הזמן שאנשים לוקחים לעצמם כדי להגיע בזמן ממקום למקום במטרופולין אינם מתבססים על המרחק , אלא על המסלול , כלומר על תוואי הפקקים . וכך , נסיעה קצרה הופכת לארוכה יחסית , נסיעה ארוכה יחסית נמשכת יותר , וכן הלאה ... נדמה שכולם כבר הורגלו להיות מדינה קטנה וצפופה , הסובלת מזיהום אוויר ומרעש , אבל נהנית ממשק מודרני ומכלכלה מפותחת . מספר כלי הרכב על הכבישים נמצא בעלייה , וכך גם מספר הנסיעות הממוצע לתושב . בגלל המרכזיות שלה - כולם נוסעים לתל-אביב . לכאורה , הפתרון פשוט : לסלול עוד כבישים . אבל , כמדינה קטנה , ישראל לא יכולה להרשות לעצמה פתרון של מדינות גדולות . משאבי הקרקע שלנו מוגבלים , וכמותם גם השטחים הפתוחים . לכן , באופן עקרוני , כבישים אינם אפשרות בעבורנו . שערו בנפשכם , מה היה קורה לו מחצית מנוסעי הרכב הפרטי הנכנסים מדי יום ביומו לגוש דן היו נוסעים באוטובוס . חישוב גס מראה שיש צורך בגיוס של 3 , 000-כ אוטובוסים נוספים , שייכנסו למטרופולין בכל יום . זה אולי נשמע הרבה , אבל זו רק טיפה בים לעומת 150 אלף כלי הרכב הפרטי שיישארו בבית . זה נשמע אמנם כמו חזון קשה להגשמה , אבל עבורנו זהו היעד , גם לטווח הארוך : קידום התחבורה הציבורית והפיכתה לאמצעי הנסיעה העיקרי בגוש דן ובכלל . לכאורה , השימוש בכלי רכב פרטיים הוא בררת המחדל שלנו , אך בפועל כולנו נרוויח מהשימוש בתחבורה הציבורית , וכך גם הסביבה . לכך בדיוק מכוונת מדיניות התכנון הבר-קיימא של משרד התחבורה לשנים הקרובות : יצירת האמצעים שיסייעו לשפר את תשתיות התחבורה הציבורית ואת השירות . זו המשמעות האמיתית של תחבורה ירוקה . בשטח , נכנסנו לשלב הביצוע : ראשית , האוטובוסים הנוסעים כיום בכבישי הארץ הם מהחדישים באירופה , והם מצוידים בתקן יורו 5 ( תקן אירופי מחמיר לזיהום אוויר המצמצם 90 % -ב את המזהמים הנפלטים מאוטובוסים , ( שיוחלף תוך שנתיים ליורו . 6 נוסף על כך , חברת דן כבר החלה לייבא ארצה אוטובוסים היברידיים ( לפרויקט המטרונית בחיפה . ( כדי לפטור את האוטובוסים מהפקקים , מוקצים בכבישים מרכזיים נתיבים בלעדיים , המיועדים רק לתחבורה ציבורית ונותנים לה עדיפות בכביש . כידוע , אוטובוס נוסע מזהם ? היכנסו לדיווחי התנועה של קול ישראל , וכן למפת עומסי התנועה . היכן נמצאים הכבישים העמוסים ביותר בישראל ? ? המחבר טוען ש"כבישים אינם אפשרות . "עבורנו הסבירו טענה זו . ? הסבירו את משמעות המושג " תחבורה ירוקה" המופיע בטקסט . כביש מס' 6 ( כביש חוצה ישראל ) נסלל על שטחים חקלאיים ושטחים פתוחים אחרים . במאבק נגד סלילת הכביש טענו רבים נגד פגיעה זו בנוף הפתוח , ההולך ומצטמצם תחת מכבשי האספלט . מתכנני הכביש ניסו למזער את הפגיעה בטבע , למשל על ידי הוספת מעברים לבעלי החיים ( במרכז התמונה . (

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר