עמוד:97

המטרה . אם נהגים יעברו לתחבורה הציבורית או ישנו את שעת הנסיעה , המטרה תושג . המעבר לתחבורה בת-קיימא חייב לכלול כמה מרכיבים : y הבנה טובה יותר של התנהגות הנוסעים , ושיפור המודלים החוזים התנהגות זו . y פיתוח מדדים מתאימים , המדגישים נגישות ויעילות ולא רק ניידות רמת שירות . y שיפור נוהלי ההערכה של פרויקטים תחבורתיים , כך שיכללו את סך ההשפעות החיצוניות ויתחשבו בשיקולי שוויוניות . y הקמת רשות תכנון מטרופולינית בעלת ראייה כוללת של כל המטרופולין , על כל היבטי התכנון , כולל כל אמצעי התחבורה ושימושי הקרקע במטרופולין . y שיתוף הציבור כך שהתכנון ישקף את ערכי הציבור וימנע התנגדויות . בעשור האחרון ניכר שינוי משמעותי במדיניות משרד התחבורה לטובת תחבורה בת-קיימא . ההשקעות בתכנון ובתשתיות לתחבורה ציבורית עירונית ובין-עירונית הולכות וגדלות , הן באופן מוחלט והן ביחס להשקעה בכבישים , והדבר בא לידי ביטוי בכל המטרופולינים וברכבת ישראל . במטרופולין תל-אביב , לדוגמה , מתכננים כיום את הרכבת הקלה הקו" ) ( "האדום וכן תוכנית אב למערך אוטובוסים רבי-קיבולת הכולל 6 קווי , ( Buss Rapid Transit ) BRT כדוגמת המטרונית בחיפה . כמו כן , בימים אלה מיושם פרוייקט " הארגון מחדש של התחבורה הציבורית במטרופולין , "אביב-תל הפורס מחדש את קווי האוטובוסים במטרופולין . בשנים האחרונות הולך ומתרחב השימוש באופניים בתל אביב-יפו , ועד כה נסללו או הוקצו ברחבי העיר יותר 100-מ ק"מ של שבילי אופניים . המגמה ניכרת לא רק בהשקעה בתשתיות אלא גם באמצעי מדיניות משלימים , הכוללים שינוי מדיניות תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית כך שיאפשרו מעבר חופשי בין קווים ( יושם * כבר בירושלים ובחיפה , ובתהליך תכנון בתל-אביב , ( שינוי מדיניות מיסוי רכב חברה , ושיפור נוהל ההערכה לפרויקטיים תחבורתיים . צעדים אלו הם כולם בכיוון הנכון , אבל אין בהם די , ומספר הנוסעים בתחבורה הציבורית בתל-אביב נמצא עדיין במגמת ירידה . מספר מקומות החניה לעובד בתל-אביב הוא מהגבוהים בעולם , הרפורמה במדיניות מיסוי רכב חברה אינה מספקת , שכן גם עם סיומה יהיה לעובדים תמריץ להחזיק רכב חברה ולהשתמש בו . כדי לזרז את המעבר לתחבורה בת-קיימא יש להקים רשות תכנון מטרופולינית ולהגביר בצורה ניכרת את ההעדפה לתחבורה ציבורית על-ידי האצת פיתוחה . יש לתת חשיבות לפיתוח מואץ של רשת קווי , BRT להגביל את השימוש ברכב הפרטי בתוך העיר , ובעיקר להפסיק את התמריצים לשימוש ברכב הפרטי כגון חניה חינם וכיסוי הוצאות הנסיעה לעובדים . יש חשיבות רבה לכך שצעדי הגבלת השימוש ? הסבירו מדוע יש לבחון את נושא התחבורה במבט מטרופוליני . ? צפו בסרטונים על השימוש באופניים בהולנד . מה יש לעשות כדי שנגיע להיקף שימוש דומה גם בישראל ? רכב חברה - רכב השייך לחברה או למפעל . חברות רבות מעניקות לעובדים רכבי חברה כהטבה , לא רק לנסיעות עבודה אלא גם לשימושם הפרטי והיום-יומי , כשמקום העבודה משלם את כל הוצאות הרכב ( דלק , טיפולים , ביטוח . ( 'וכו התוצאה היא שימוש גובר והולך ברכבים , ריבוי נסיעות , וגידול בנסיעות ארוכות של עובדים . כדי לצמצם תופעה זו , הועלה לאחרונה המס שמשלם עובד המקבל רכב חברה . מגרש חניה בתל אביב . כחצי מיליון כלי רכב נכנסים לתל אביב מדי יום ביומו , ובעיר שוררת מצוקת חניה קשה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר