עמוד:91

רב-שיח בנושא חזון לתחבורה מקיימת בישראל עמית עסיס , יורם שיפטן ורוברט אסחאק , אלכס לנגר , יוסי סעידוב , דוד מהלאל , שוקי כהן נכתב בסיוע אנשי החברה להגנת הטבע אריק טפיירו ורותי שוורץ מי מאיתנו לא " בילה" בפקק ? כשיורדות כמה טיפות גשם או כשמתרחשת תאונה בכביש מרכזי , ישראל הופכת לפקק אחד גדול . כיום , 70 % –כ מסך אמצעי התחבורה הממונעים הם כלי רכב פרטיים , ואילו חלקם של האוטובוסים מסתכם 1 % -ב בלבד . המהפך שהחל בשנות 80-ה של המאה 20-ה ביחס שבין מספר כלי הרכב הפרטיים לשאר אמצעי התחבורה עדיין לא הסתיים . מספר כלי הרכב על הכבישים נמצא בעלייה מתמדת ( על פי החזון של " מכונית לכל פועל" ) * וכך גם מספר הנסיעות הממוצע לתושב . לאחרונה נוספים נתיבי תחבורה ציבורית ונסללים כבישי אגרה , * מתוכננות אגרות גודש , * עלויות החניה מתייקרות וכך גם הדלק - אולם תחליף לרכב פרטי אין . רכבת ישראל מושבתת חדשות לבקרים , הרכבות הקלות עדיין לא החלו לפעול , מסלולי האוטובוסים ארוכים ומפותלים ונתיבי אופניים מצויים בחיתוליהם . עד לשנים האחרונות נסללו בכל פעם כבישים נוספים כדי להתגבר על קצב הגידול במספר המכוניות , אבל כיום כבר ברור כי אין בכך פתרון . קיימת הסכמה על כך , שכדי לוותר על הרכב הפרטי כאמצעי הנסיעה העיקרי יש לשפר את השירות של התחבורה הציבורית ולהשקיע בפיתוח מערכות להסעת המונים . במדינות רבות בעולם , בעיקר באירופה , הפנימו כבר לפני שנים רבות את יתרונותיה הכלכליים , החברתיים ובעיקר את היתרונות הסביבתיים הרבים של התחבורה הציבורית . בישראל אנו מצויים על סיפו של מימוש חזון זה . כדי שהחזון יהפוך למציאות נדרש שינוי מערכתי כולל . זהו תפקידה של תמ"א - 42 תוכנית המתאר הארצית המשולבת לתחבורה יבשתית , שנועדה לשלב בין מערכות התחבורה של מדינת ישראל : כבישים , מסילות ברזל לרכבות קלות וכבדות ומסלולי אופניים . עד היום קודמו מערכות אלו בתוכניות נפרדות : לכבישים ( תמ"א , ( 3 למסילות ברזל ( תמ"א ( 23 ועוד . התמ"א החדשה תיצור מסגרת תכנונית תחבורתית ראויה ורצויה למדינת ישראל , עם מבט לעתיד . . 1 א . הסבירו את המושג "מערכת להסעת , "המונים המוזכר בטקסט . ב . נסחו משפט שיבטא את הקשר בין קיומן של מערכות להסעת המונים לבין השימוש בכלי רכב פרטיים . . 2 מדוע יש צורך בתכנית המתאר החדשה , תמ"א ? 42 מאמר זה עובד לצורך פרסום באתר זה . המאמר המקורי מופיע בכתב העת "אקולוגיה , "וסביבה , 2011 גיליון ( 2 ) 2 ובאתר www . magazine . isees . org . il / ArticlePage . aspx ? ArticleId = 142 ? מהו המהפך המוזכר בפסקה הראשונה ? מה טיבו ? מכונית לכל פועל - מושג שטבע תעשיין הרכב האמריקני הנרי פורד . מפעל המכוניות של פורד חולל מהפכה בתעשייה ובתחבורה בתחילת המאה , 20-ה כששכלל את שיטת הסרט הנע והייצור ההמוני ומכר מיליוני כלי רכב . הוא עשה זאת מתוך אמונה וכוונה להפוך את המכונית למוצר צריכה בסיסי "לכל . "פועל כביש אגרה - כביש מהיר שהנסיעה בו כרוכה בתשלום . בישראל 3 כבישי אגרה – כביש 6 ( חוצה ישראל , ( מנהרות הכרמל , והנתיב המהיר בכביש ירושלים - תל אביב . אגרת גודש - תשלום הנגבה מנהגים הנכנסים עם רכבם לאזורים עמוסי תנועה במיוחד ( כמו , למשל , מרכזי הערים . ( מטרת האגרה היא לעודד אנשים להשאיר את רכבם בשעות העומס מחוץ לאזור העמוס , ולהשתמש בתחבורה ציבורית . אגרת הגודש מיושמת בלונדון , בשטוקהולם , בסינגפור ובערים נוספות בעולם . על תוכניות מתאר ארציות - ראו המאמר "מחצבות העזובות במרחב חיפה" במקראה זו . מכוניות חדשות שהגיעו בספינה ונפרקו בנמל אילת . בכל שנה עולות על כבישי הארץ 200-כ אלף מכוניות חדשות

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר