עמוד:55

שינוי תפיסה ומחויבות לביצוע מדיניות המגובה באסטרטגיית ' רשת ערים' מחייבת שינוי תפיסה ושידוד מערכות מחשבתי ביחס למדיניות המרחבית של ישראל . השינוי החשוב ביותר [ לגבי חיפה ] הוא לקבוע פעם נוספת שחיפה רבתי שהיא גם גלעין מטרופולין חיפה הוא ה'עוגן המטרופוליני' הראשי של צפון ישראל ומהווה ' מוקד צמיחה' ואחד מ'עוגני' המשנה במערכת היישובית הרשתית של ישראל . ככזה הוא אמור להיות יעד מועדף לשמש ' קולט הזדמנויות' [ תפקודים ] ה'מפעפעים' מהליבה , בעיקר תפקודים כמו הייטק , ביטוח , בנקאות וכו' שיביאו להעשרת מערכת תפקודי ' העוגן' החיפאי ויעשוהו למוקד הפורס את תפקודיו למוקדי משנה בגליל . השינוי התפיסתי צריך להיות מלווה במחויבות לביצועו . בעיקר חשוב לפעול להסבת מערכות התחבורה בגליל לסוגיהן לעבר חיפה כדי שזו תוכל להיות משענת תעסוקתית ושירותית לתושבי הגליל , ושתהא נקודת מוצא לפעפוע תפקודים אליו . אין זה סוד שפיתוח מערכות הכבישים מהמרכז לגליל , בין אם מתוך שיקולים ביטחוניים או אחרים , נעשה תוך התעלמות מחיפה . עד היום לא פותחה מערכת כבישים מודרניים ומהירים המנקזים את הגליל ישירות לחיפה כתחנה סופית . גם פיתוח המערכת המסילתית , המאפשרת כבר היום חיבור מצוין מצפון מישור החוף [ נהריה ] דרך חיפה לתל אביב , ממתין לביצוע התכנית לפיתוח הקווים לבית-שאן ולכרמיאל ומשם לקריית שמונה . גם מימוש ' חלום' שדה התעופה הבין לאומי על בסיס השדה הקיים במפרץ , שדה שיאפשר רדיוס טיסה ליעדים גלובליים באירופה עדיין בהשהיה , וההצעה לפתח נמל אוויר בינלאומי באזור מגידו זוכה להתנגדויות רבות . על אלה יש להוסיף כי גם שדרוג נמל חיפה נמצא , 'הליכים'ב כשנושאים מרכזיים שישפיעו על פיתוחו עדיין במחלוקת . באסטרטגיית ' רשת ערים' ייועד לחיפה מעמד של ' עוגן מטרופוליני' ראשי לצפון , מעמד שיחייב טיפול רב-מערכתי לפיתוח תשתיות התחבורה שהוזכרו . בנוסף לפיתוח / שדרוג מערכת הכבישים האזורית המוליכה לחיפה , חשוב לפתח את מערכת הרכבות האזורית . היתרונות שבתחבורה המסילתית הם שהרכבת מאפשרת יוממות על פי לוח זמנים ומשך נסיעה קבועים וידועים מראש . בכך היא מעודדת רבים לראות בה אמצעי מועדף לנסיעת היוממות . יתרה מזו , הרכבת אפשרה גם פיתוח אזורי מגורים חדשים בסמוך לתחנות ובעיקר ליד אלה שבהן יש חיבור בין קווים ארציים ישירים ומהירים לבין קווים פרבריים . המחקר הראה שרבים מיוממי הרכבת נטשו את המכונית הפרטית לטובת יוממות ברכבת , רבים אף החליפו מקום עבודה , ורבים , בעיקר מבין אלה שהחליפו מקום עבודה , החליפו גם את מקום המגורים , לרוב לאתר או ליישוב סמוך לתחנות הרכבות העיקריות . כל שנאמר ביחס לקידום אזור הליבה כתוצאה מפיתוח התחבורה המסילתית , נכון גם לפוטנציאל הגלום בפיתוח קווי הרכבת בין חיפה לגליל , וזאת גם אם המדינה תיאלץ לסבסד אותם ( כטענת משרד האוצר . ( נמלי ים ואוויר אף הם מנוף לפיתוח עוגן מטרופוליני . במחקר על השפעת הנמל המודרני על כלכלת חיפה נמצא , כי למרות שמספר המועסקים בנמל המתחדש ירד , 75 % -בכ הביקוש לשירותי נמל שנוצרו בחיפה העסיקו בסוף שנות 80-ה 10 , 000-כ עובדים , רובם בחברות שסיפקו שירותי נמל כמיקור חוץ לנמל ולחברות הספנות . השפעת הנמל המתחדש במתכונת המתוכננת תהא ללא ספק רבה יותר מזו של סוף שנות . 80-ה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר