עמוד:32

שיווקי מתוחכם מגבירים את הצריכה . אך מנגד - תחושת הריקנות הולכת וגוברת , התא המשפחתי מתפורר בשל הוצאות מיותרות ואף חובות , מתעצמת התחושה שחפצים מחליפים אנשים , הפערים החברתיים גדלים וההשלכות החברתיות והסביבתיות מתעצמות . מיקוד המערכת השיווקית באופן מתוחכם ומקצועי לעבר ילדים ובני נוער מכשירה את הדור הבא של הצרכנים . למעשה , יש כאן תהליך של הפיכת אזרחים לצרכנים . אתה " , "שווה אתה " , "קול אתה מקובל , אם אתה צורך מוצר מסוים או לובש מותג מסוים . אחרת אתה " . "בחוץ כתגובה לצרכנות היתר והמטריאליזם ( חומרנות , ( שהפכו לסגנון חיים , יותר ויותר אנשים עוברים לסגנון חיים פשוט יותר , נטול צרכנות מוגזמת , ויותר אנשים מודעים לצורך בהתמקדות בתא המשפחתי . הספר Your Money or Your " "Life ( מאת , Dominguez and ) Robin , 1992 ( שיצא לאור לפני כעשור ועוסק במקומו של הכסף במערכת הערכית והרגשית שלנו , הפך לרב מכר ושינה התנהגות צרכנית אצל חלק לא מבוטל מקהל הקוראים שנחשפו אליו בעולם המערבי . ארגון מחאה נגד תרבות הצריכה והשלכותיה , בשם , Adbusters " מכסחי , "הפרסומות הוקם לפני כעשור בקנדה והוא יוזם פעילויות נגד התופעה והיבטיה ההרסניים , תהליך הגלובליזציה וצריכת היתר . החלום הגדול הוא להפיץ פרסומות לא מסחריות דווקא בטלוויזיה המסחרית . כחלק מהפעילות הזו הוכרז לפני שבע שנים " יום ללא , "קניות , Buy Nothing Day בכל רחבי העולם , ביום האחרון של חודש נובמבר ( לאחר חג ההודיה , זמן הקניות האינטנסיבי ביותר באמריקה . ( המטרה היא להימנע מקנייה במשך 24 שעות , להבין שקנייה אינה ציווי אלא בחירה . אמצעי נוסף שהם מנסים להטמיע הוא שבוע כיבוי הטלוויזיה . קלה לסן , מראשי , Adbusters הפועל נגד תהליך הגלובליזציה והאמריקניזציה , יצר את רשת " משבשי . "התרבות ספרו שיבוש" ) "Culture Jam " ( "תרבות משנת 1999 עוסק בהשלכות של תרבות הצריכה על חיינו , באמריקה כמותג , בתהליך הגלובליזציה , בכוחה של התקשורת להשפיע על התנהגותנו כצרכנים ובהרס החברתי , המשפחתי והסביבתי של התרבות האמריקנית . לדעתו , התקשורת מפעילה מניפולציות כל הזמן , תאגידי הענק כל הזמן מוכרים משהו , רגשותינו וערכינו הבסיסים מצויים תחת מצור התקשורת , עד כי הפכנו להיות מותג . הקוליות האמריקנית היא מגפה גלובאלית , וכדור הארץ אינו יכול עוד לכלכל את סגנון החיים של הצרכן בסגנון האמריקני . הוא קורא לבניית תרבות חדשה , תרבות שלבה ונפשה אינם מסחריים . מערכת הסמלים , הסימנים והמותגים שבאים לידי ביטוי בקניון כהיכל קודש של תרבות הצריכה , מלבים את מחלת השפע-ת ומחזקים אותה . חיפוש הארות רוחניות בקניון הוא בבחינת היוצא מן הכלל . השינוי שמתנגדי האמריקניזציה מנסים לקדם אינו טכני , לאמור : נקנה פחות , נצרוך פחות . הוא טומן בחובו מרכיבים סוציולוגיים-פסיכולוגיים עמוקים , שמצריכים שינויים ערכיים והפנמת ערכים תרבותיים אחרים . מדובר באפיונים שונים של "סגנון חיים" ו"משמעות . "החיים גרפיטי של אמן הרחוב בנקסי המוחה נגד תרבות הצריכה . הציור נקרא - "Shop Until You Drop " קנה עד שתקרוס

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר