עמוד:62

במקום לומר שאות מסוימת מופיעה 5 פעמים בקטע , אפשר להגיד שהשכיחות שלה בקטע היא . 5 החלוקה של שכיחות האותיות בשפה נקראת התפלגות האותיות . 13 בחרו קטע ארוך אחר ) למשל כתבה מהאינטרנט או ספר מקוון . ) בדקו בעזרת יישומון ההצפנה כמה פעמים מופיעה כל אות בקטע שבחרתם . א . האם האות שמופיעה בקטע בשכיחות הגבוהה ביותר היא האות הנפוצה ביותר בשפה ? ב . האם האות שמופיעה בקטע בשכיחות הנמוכה ביותר היא האות הנדירה ביותר בשפה ? ג . סדרו את גרף השכיחויות לפי השכיחות במסר , ורשמו את האותיות מהשכיחה ביותר לנדירה ביותר . לאחר מכן סדרו את הגרף לפי השכיחות בשפה , ורשמו שוב את האותיות מהשכיחה ביותר לנדירה ביותר . סעיפים ד-ו מתייחסים לשתי הרשימות שרשמתם בסעיף ג . ד . כמה אותיות נמצאות בדיוק באותו מיקום בשתי הרשימות ? ה . כמה אותיות נמצאות במרחק של עד מקום אחד במיקומן בשתי הרשימות ? ו . כמה אותיות נמצאות במרחק של 5 אותיות ומעלה בין שתי הרשימות ? ) למשל , אות שמופיעה במקום השני ברשימה אחת ובמקום השמיני ברשימה האחרת . ) ז . ענו על סעיפים א-ו עבור קטעים שונים באורכים שונים . ח . בחרו קטעים דומים באורכם מסוגים שונים ) למשל טקסט תנ"כי , כתבה בעיתון , פרק מספר , ) ובדקו עד כמה התפלגות האותיות בהם דומה להתפלגות בשפה . האם יש הבדלים בין סוגי הקטעים השונים ? דיון 14 א . מדוע לדעתכם ביקשנו במשימה הקודמת לבחור קטע ארוך ? ב . מה הקשר בין אורך הקטע לבין שכיחות האותיות בו ? בקטע קצר , למשל במשפט בודד , האותיות יכולות להתפלג בצורות שונות ומגוונות . אך בקטעים ארוכים יותר , אפשר לצפות בסבירות גבוהה שהתפלגות האותיות תהיה דומה להתפלגותן בשפה . בהמשך נראה כיצד נוכל להשתמש בקשר הזה כדי לפענח מסרים מוצפנים במהירות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר