עמוד:141

שאלות לסיכום הסעיף : המרכז היהודי בבבל ( עמ' ( 141-134 . 1 הביאו שתי דוגמאות לקשרים בין המרכז היהודי בארץ ישראל למרכז היהודי בבבל . . 2 כתבו ויכוח דמיוני בין אמורא ארץ ישראלי ובין חכם המבקש לרדת לבבל . הזכירו בתשובתכם את המצב ששרר בארץ ישראל במאות השנייה והשלישית לסה"נ לעומת המצב בבבל . . 3 מהם ההסברים לכך שהתלמוד הבבלי נפוץ יותר יותר מהתלמוד הירושלמי ? ייתכן שהסיבה העיקרית לתפוצתו הגדולה של התלמוד הבבלי היא היסטורית : בעקבות כיבושי הערבים במאה השביעית לסה"נ חי רוב העם היהודי תחת שלטון של אימפריה אחת . עובדה זו סייעה להפצת התלמוד הבבלי , ובבל נהייתה למרכז הרוחני והמדיני של העם היהודי . תעודה דמותם של רב אשי ורבינא רב אשי ראה סדק או בעיה [ במבנה ] בית הכנסת של מתא מחסיא . סתר אותו [ הרס את בית הכנסת , בניגוד להלכה שראשית בונים בית כנסת חדש ורק אחר כך הורסים את הישן . [ והכניס את מיטתו לשם [ ישן בבית הכנסת ] ולא הוציא אותה עד שהתקינו מרזבים [ עד גמר הבניין ממש . [ ( בבא בתרא ג ע"ב . מתורגם מארמית ) [ בדברי ההספד על רבינא נאמר [ : " אם בארזים נפלה שלהבת מה יעשו איזובי קיר [ שיחים הנשרפים בקלות ?[ לויתן בחכה הועלה - מה יעשו דגי רקק [ קטנים וחלשים ?[ בנחל שוטף נפלה חכה [ מים שקשה לדוג בהם ] - מה יעשו מי גבים . " ? ( מועד קטן כה ע"ב ) . 1 מה אפשר ללמוד על דמותו של רב אשי מהסיפורים בתלמוד ? . 2 כתבו בלשונכם את דברי ההספד על רבינא .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר