עמוד:23

ד . יוצרים הכללות של משפטים הערה דידקטית : משום המורכבות של פעולת ההכללה , מומלץ לבצע אותה בעבודה מונחית ומתווכת במליאה או בקבוצות בליווי מורה . מזמינים את הלומדים ליצור הכללות של משפטים . מזכירים להם שדרך אחת ליצור הכללה היא להפוך 2 משפטים למשפט אחד , כשהרעיונות של משפט אחד נכנסות אל תוך משפט השני . דרך אחרת ליצור הכללה היא למחוק רעיונות חוזרים או מילים חוזרות משניים - שלושה משפטים שעוסקים באותו נושא . בוחרים יחד משפטים שאפשר ליצור מהם משפט מוכלל . מתרגלים יחד את פעולת ההכללה ( לוח דיגיטלי עשוי לסייע מאוד להמחשה . ( ג . מוחקים משפטים משניים אומרים ללומדים שלפני שעוברים לכתיבת הסיכום כדאי לבדוק פעם נוספת את המשפטים שלא מודגשים , כדי להיות בטוחים שבאמת לא כתוב בהם משהו חשוב לסיכום , משהו שאי אפשר לוותר עליו . מזכירים ללומדים שבבדיקה כדאי לשים לב שבמשפטים שלא הודגשו יש פרטים מיותרים שלא הכרחיים לסיכום , תיאורים וסיפורים מפורטים ומורחבים , חזרות , דוגמות וציטוטים . מציעים ללומדים לקרוא כל משפט לא מסומן ולשאול את השאלה : - האם יש במשפט פרטים מיותרים או תיאורים וסיפורים או חזרות או דוגמות או ציטוטים ? אם יש במשפט משהו מבין הדברים האלה - המשפט הוא בדרך כלל משפט משני ולא חשוב לסיכום , ולכן נכון למחוק אותו . הערה דידקטית : אם בחלק הראשון של ההוראה הודגמו רק הפעולות של זיהוי משפטים עיקריים ומחיקה של משפטים משניים והעתקת המשפטים העיקריים למסמך המשמש סיכום לעצמי , אפשר לעצור את הפעילות כאן . אם הוחלט להתקדם עם כל הילדים או עם קבוצת ילדים לפעולת סיכום המיועד לנמענים אחרים - להלן המשך הכולל יצירת הכללות וכתיבת טקסט סיכום לכיד וברור . ממליצים ללומדים לעשות את העבודה יחד בקבוצה . מסבירים להם את התרומה שיש להתייעצות ביניהם . חוזרים למליאה . קוראים משפט אחרי משפט ואומרים אם הוא מודגש ( לוח דיגיטלי אמור לסייע מאוד . ( אחרי שמסיימים , כל ילד מחזיק ביד את הכתבה עם המשפטים המודגשים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר