עמוד:13

ג . מוחקים משפטים משניים אומרים ללומדים שלפני שעוברים לכתיבת הסיכום , כדאי לבדוק פעם נוספת את המשפטים שלא מודגשים , כדי להיות בטוחים שבאמת לא כתוב בהם משהו חשוב לסיכום , משהו שאי אפשר לוותר עליו . מציגים 4 מתוך המשפטים העיקריים שהודגשו בטקסט כבסיס לסיכום שיכתבו : הטפטפת הומצאה בישראל , והיא נחשבת להמצאה חשובה מאוד בענף החקלאות בעולם כולו . הטפטפת הומצאה בסוף שנות החמישים של המאה הקודמת על ידי המהנדס הישראלי ff מחה בלאס . המצאת הטפטפת מבוססת על עיקרון פשוט ויעיל : במקום להשקות את הגידולים החקלאיים בממטרות , פורשים רשת של צינורות פלסטיק דקים ומחוררים , שמהם מטפטפים מים כל הזמן . המים מגיעים בקצב איטי הישר אל שורשיו של הצמח , וכך הצמח לא מתייבש וגם היבול שלו גדל . בלאס חשב על השקיה בטפטוף בעיקר כאמצעי לחיסכון במים . מדברים במליאה מה אפשר או צריך לעשות כדי להחליט אם משפט הוא באמת חשוב ועיקרי ( שימו לב : לעתים מדובר בשני משפטים או יותר ברצף , ולא במשפט בודד שמסומן כעיקרי . ( אם הדבר לא יעלה בדיון הפתוח , מציעים ללומדים להיעזר במשפט המכליל כ"אבן בוחן" ( קריטריון , ( ומדריכים אותם איך לעשות זאת : "מחזיקים" מול העיניים את המשפט המכליל ועל כל משפט או קטע מסומן שואלים אחת משתי השאלות ( או את שתיהן : ( א . האם ( או איך ) מה שכתוב בקטע המסומן קשור לתוכן של המשפט המכליל ? ב . האם יש בקטע המסומן מילים דומות ( או מילים שקשורות ) למילים במשפט המכליל , ואילו הן ? עוברים בזוגות על המשפטים והקטעים הנוספים שהודגשו כעיקריים בכתבה ( מלבד 4 המשפטים שהצגנו קודם ) ונעזרים בשאלות המכוונות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר