עמוד:10

ב . מדגישים בטקסט משפטים עיקריים אומרים לתלמידים שבשלב ראשון נעקוב אחר תהליך סיכום שעשה מישהו אחר וממנו נלמד להכין סיכום . מראים לתלמידים את הטקסט השלם ועליו הדגשה של משפטים עיקריים ומחיקה של משפטים משניים ( אפשר להדפיס את הטקסט או להקרין על לוח חכם . השיח הכיתתי סביב הנושאים האלה חשיבותו רבה . הוא יעלה הבחנות דקדקניות מטה- לשוניות ומטה-קוגניטיביות , כמו : פעלים שונים שמשמשים להכללה במשפט הראשון ( מספרת , מתארת , מסבירה , ( ופועל אחר ( לומדים ) שמשמש במשפט השני . דגם אחד של משפט מכליל ( משפט - ( 1 מתייחס אל מה שיש בכתבה , בטקסט . דגם אחר של משפט מכליל ( משפט - ( 2 מתייחס אל מה שהקורא לומד מהטקסט . הדיבור על הנושאים האלה הוא גם דיבור שמקדם כתיבה מעצם העובדה שהלומדים יקראו בדקדקנות ניסוחים של משפטים מכלילים , ידברו עליהם ואולי גם יתערבו בהם , ישנו אותם וינסחו מחדש . שואלים : למה חשוב לנסח לעצמנו משפט שאומר משהו כללי על הטקסט לפני שמתחילים לסכם אותו ? הדיון הכיתתי כאן אמור להצמיח 3 תובנות חשובות : ניסוח משפט מכליל עוזר לקורא לגלות מה הוא למד מטקסט המקור ומה הוא הבין ממנו . ניסוח משפט מכליל יעזור לכותב הסיכום לבחור את המשפטים שחשובים לסיכום בטקסט המקור . ניסוח משפט מכליל עם עמיתים שקראו את הטקסט מסייע ומקדם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר