מתוך:  > חבל על כל טיפה

עמוד:2

מ ב ו א " אחד מתוצרי הכתיבה הנפוצים בבית הספר בסיטואציות של למידה הוא הסיכום " . תכנית לימודים , חינוך לשוני - שפה ספרות ותרבות , משרד החינוך , תשס"ג , עמ' 77 מהו טקסט סיכום ? סיכום ( דבור או כתוב ) הוא טקסט קצר , שמוסר בתמצות את עיקרי הדברים של טקסט אחר ( דבור או כתוב . ( הסיכום הכתוב נכתב בזיקה הדוקה לתכניו ולכוונותיו של טקסט המקור , ותוך הקפדה על כללי מבנה של טקסט מאורגן , מקושר ולכיד . לעתים נכתבים שני הטקסטים , טקסט המקור והסיכום , ע"י אותו כותב . ברוב המקרים נכתב טקסט המקור ע"י כותב אחד , והסיכום נכתב ע"י כותב אחר , שמודע למחויבות שלו להיות נאמן לדבריו ולכוונותיו של כותב טקסט המקור . מבחינים בשלושה סוגים של סיכומים : סיכום כולל ( שהוא סיכום של כל פרטי התוכן העיקריים בטקסט המקור , ( סיכום בורר ( שהוא סיכום של פרטי התוכן העיקריים בנושא מסוים מתוך טקסט המקור , ( וסיכום ממזג ( שהוא סיכום של פרטי התוכן העיקריים בנושא מסוים מתוך מספר טקסטים . ( יחידה זו עוסקת בסיכום הכולל בלבד . " הסיכום הוא פעולה מורכבת ויש לה חשיבות רבה להתפתחותם של לומדים עצמאיים . פעולת הסיכום כוללת בחירה , קביעת היררכיות וארגון רעיונות . על הכותבים לאתר בעת הסיכום את גרעיני הנושא בטקסט , לבחור ולדרג את המידע מבחינת נחיצותו או חשיבותו " . תכנית לימודים , חינוך לשוני - שפה ספרות ותרבות , משרד החינוך , תשס"ג , עמ' 77 מהי פעולת סיכום ? פעולת הסיכום היא תהליך של שכתוב ( ניסוח מחדש של טקסט כתוב תוך עריכתו ) שעיקרו צמצום ותמצות של טקסט נתון ( טקסט המקור ) והפיכתו לטקסט חדש ( הסיכום . ( פעולת הסיכום היא פעולה מורכבת שמעורבים בה תהליכים של קריאה וכתיבה במשולב . להלן מודל שמציג ומסביר את הפעולות שנעשות בעת כתיבה של סיכום . המודל נשען על תיאורו של ואן דייק , והוא משמש ביחידה זו כבסיס לפעילויות המוצעות בהמשך . המודל מציג שלוש פעולות עיקריות : פעולת מחיקה ( Deletion ) ובה מושמטים מטקסט המקור רכיבי תוכן ולשון נלווים ולא הכרחיים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר