עמוד:83

דוגמאות : אם תלמידים פוגעים באחרים : א . הפוגעים ישוחחו עם המחנך / ת . ב . הפוגעים יכתבו מכתב התנצלות לנפגעים . ג . הפוגעים ירצו בכיתה על הנושא . ד . הפוגעים יכינו עבודת יצירה שתביע התנצלות . אם תלמידים עוזרים לאחרים : א . העוזרים מקבלים מכתב הצטיינות חברתית . ב . העוזרים נבחרים לוועדת התחשבות ( ראו בהמשך . ( ג . העוזרים חונכים תלמידים צעירים יותר בבית-הספר . כאמור , השינוי ההתנהגותי לא יקרה בן לילה . החתימה על החוקה היא רק צעד ראשון בתהליך , המבטא את הבחירה של התלמידים ואת הרצון שלהם ללמוד במקום נעים יותר . תיבת מחמאות ותלונות הכינו תיבת מחמאות ותלונות . בתיבה ישימו התלמידים מחמאות על התחשבות ותלונות על אי-התחשבות , המתרחשים בחיי היום-יום . דוגמאות למחמאות : "אמרו לי מילות , "עידוד "קיבלתי עזרה בשיעורי , "הבית "הזמינו אותי לשחק . "יחד דוגמאות לתלונות : "פגעו בי , "מילולית "כינו אותי בכינויי , "גנאי "סירבו לשתף אותי . "במשחק חשוב להדגיש : התיבה אינה במה להשמצות ולפגיעות ! חשוב שהתלמידים יכתבו "תצפית נקייה" ככל האפשר , כמו תיעוד במצלמת וידאו . ארגז כלים אישי הכינו לכל תלמיד ותלמידה ארגז כלים אישי . הכוונה היא לכרטיסיות מנוילנות , שייכתב עליהן מה אסור לעשות , ומה אפשר לעשות במקום זה . למשל , ביטויים שאפשר לומר במקום ביטויים פוגעים , אל מי פונים במקרה של אלימות ( למחנכת , ליועצת , לחבר / ה , ( לאן אפשר ללכת כדי להירגע ( למשל , אל פינת השלווה , ראו פרק , 1 יחידה , 3 עמ' . ( 55 לאחר מיפוי הבעיות בכיתה ולאחר שיחה אישית עם תלמידים שמתמודדים עם בעיות חברתיות , הכינו לכל תלמיד ותלמידה ארגז כלים מיוחד , שיתאים להם . למשל , לתלמידים שנוהגים להפריע בשיעור אפשר לכתוב על הכרטיסים לעשות את הדברים הבאים ברגע שהם חשים דחף להפריע : לצייר ; לבקש רשות ללכת אל היועץ / ת ; לסמן למורה בקשת עזרה . התלמידים ישמרו את הכרטיסים בתיק . כאשר הם יפרו חוקים , זמנו אותם לשיחה כשבידיהם "ארגז הכלים" שלהם . בשיחה בדקו אתם מה הם היו יכולים לבחור במקום הפרת החוק , והסיקו יחד אתם מסקנות לעתיד .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

שגרירות ארה"ב בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר