עמוד:66

. 8 התכוננו למנוע "הפתעות" - לפני משימות קבוצתיות בכיתה חשבו על בעיות שעלולות להתעורר , ותכננו כיצד לסייע לתלמידים בפתרונן . . 9 חזקו את ביטחונם העצמי של התלמידים - הביעו הערכה על שיתוף פעולה , ותנו דוגמאות . למשל , " בהתחלה כל אחד מכם רצה לבחור שם אחר לקבוצה , אך הצלחתם למצוא שם שמקובל על כולם . איזה יופי . " ! אם תשדרו להם שאתם מאמינים ביכולתם לשתף פעולה , תחושת הערך שלהם תתפתח והם יהיו נכונים להמשיך ולנסות . . 10 עזרו לתלמידים דחויים - אם תלמיד או תלמידה אינם מוצאים בני זוג , הכינו את הרקע להכנסתם לקבוצה . אמרו , למשל : "כולנו לומדים איך לעבוד לפי התור ולהקשיב . אתם משתפרים מאוד , ובטוח שתוכלו לעזור ליונתן לזכור איך עושים . "זאת תנו חיזוקים חיוביים לילדים שעוזרים לילדים דחויים . שינויים בהדרגה ולא בן – רגע אמנם בפרק זה התלמידים יוצרים הסכם ליצירת אווירה נעימה ומתחשבת בכיתה , אך ברור שלעג , הצקות , קריאת שמות גנאי והתנהגויות מזלזלות אחרות לא ייעלמו בן-רגע כבמטה קסם . לאחר שהתלמידים יפנימו שרעיון יצירת הסביבה האכפתית נולד למענם , כדי שלהם יהיה טוב יותר , תצמח בהדרגה המחויבות שלהם ליישום הכלים של התכנית "אל תלעגו . "לי הכלים החדשים שנרכשו ביישום התכנית , כגון : שימוש בשפת הרגשות , שימוש במשפטי גוף ראשון משפטי" ) ; "אני ראו פרק , 3 יחידה , 3 עמ' , ( 109 שימוש בפינת השלווה , אם הקמתם פינה כזאת ( ראו פרק , 1 יחידה , 3 עמ' , ( 55 והתייחסות לעמדתם של אחרים ( ראו פרק , 3 יחידה , 1 עמ' - ( 96 כלים אלה יחליפו בהדרגה את ההתנהגויות הקודמות . התלמידים יגבשו "ארגז כלים" של התנהגויות שהם יוכלו ליישם ביישוב עימותים , בפתרון בעיות או , פשוט , בביסוס מערכות יחסים בריאות ומספקות יותר . על המורים המנחים את התכנית להיות עדינים , סלחניים וסובלניים לגבי ההתקדמות של התלמידים ברכישת הכלים האלה . שתפו את התלמידים בהנחיות אלה : . 1 הצלחה בתכנית "אל תלעגו לי" - פירושה התקדמות וצמיחה , אך לא שלמות . . 2 אנו מעודדים כל תלמיד ותלמידה לחוות את רגשותיהם : כעס , עצבות , הסתייגות , קנאה , פחד , שמחה , התלהבות וכדומה . . 3 כולם בכיתה יפעלו יחד לסייע לתלמידים למצוא דרכים בונות ( ולא הרסניות ) לבטא את רגשותיהם ואת צורכיהם . . 4 סלחנות כלפי הזולת והתחשבות בו הם רכיבי מפתח להתקדמות בתכנית . . 5 חשוב לשתף את הכיתה בהצלחות אישיות וקבוצתיות וברכישת מיומנויות חדשות - כל הדרך . כדי לשמור על המחויבות של התלמידים ל"חוקת ההתחשבות" במהלך השנה , עזרו להם ללמוד להמתין לתורם , להגיב בחיוב לאחרים , לבקש ולקבל עזרה , לשתף פעולה ולהתחשב באחרים . בסעיף "רוצים לדעת עוד " ? באתר התכנית , תמצאו מידע רלוונטי ופעילויות נוספות לתרגולן של המיומנויות האלה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

שגרירות ארה"ב בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר