עמוד:52

. 3 לאחר קריאת כל משפט בפתקים , שאלו : א . האם גם אתם הייתם כועסים במצב כזה ? למה ? ב . האם חוויתם מצב דומה ? מה קרה ? מה הרגשתם ? ג . האם אתם יכולים לחשוב על מחשבות אחרות שהיו עלולות להוליד כעס במקרה כזה ? הדגישו : הכעס יכול לנבוע ממחשבות שונות . למשל , הכעס בעקבות האירוע "המורה נתנה לי ציון 'נכשל "' יכול לנבוע מהמחשבה "המורה הייתה צריכה לתת לי לפחות ציון " , 'עובר' אך גם מהמחשבה "אני הייתי צריך / ה להתכונן טוב יותר . "למבחן הכעס יכול להיות על אחרים ו / או על עצמנו . טיפ אפשרו לתלמידים לבטא את הכעס שלהם . כך תדגימו שהביטוי של הכעס הוא לגיטימי . הביעו אמפתיה לתחושת הכעס בעזרת שאלות מכוונות , למשל : - אתה כועס כי חשוב לך ... ( שיבינו אותך , שיתחשבו בך , שיאמינו בך , שיסמכו עליך ?( - ציפית ש ... ובמקום זאת , זה מה שקרה ? - היית רוצה ש - ? ... מה אתה מרגיש כשאתה מדבר על הכעס שלך ? - מה היה יכול לעזור לך עכשיו להירגע ? הדגישו שישנן דרכים חיוביות ומקובלות לביטויי כעס , ודרכים שליליות שאינן מקובלות בכיתה ובבית-הספר ( אלימות מילולית ופיזית . ( ד . איך הכעס יכול לשרת את הדמות בכל אירוע ? ה . אילו פעולות כל דמות יכולה לנקוט כדי להשתמש בכעס ביעילות ? הדגישו : כמו שציינו בסוף השיעור הקודם , הכעס הוא תחושה לא נעימה , אבל יש לו גם חשיבות . הוא עוזר לנו לגלות מתי אנחנו איננו מרוצים , ויכול לגרום לנו לפעול כדי לשנות את המצב . הכעס הוא מעין " דגל , "אדום שיכול להניע אותנו לפעולה . החוכמה היא להשתמש בו בדרך מועילה , ולא בדרך הרסנית . השתמשו ב"כאן ועכשיו" כדי לעודד את תרגול הנושא הלכה למעשה . אם תלמיד או תלמידה מביעים כעס , בדקו מה הרגיז אותם עכשיו , וקשרו את הכעס לפעילות ( מה היו המחשבה , הפרשנות , הציפייה . (? עזרו להם לשנות את המחשבה , ואולי להרגיש טוב יותר . סיכום הפעילות 10 ) דקות ( . 1 שאלו : א . מה אפשר ללמוד מהתרגיל שעשינו ? ב . האם יש אירוע שדיבר אליכם במיוחד ? למה ? ג . אילו רגשות באים , בדרך כלל , יחד עם הכעס ? ( אפשרויות : תסכול , עצב , דאגה , פגיעה , אשמה . עודדו את התלמידים לשתף בדוגמאות שלהם ( . ד . איזה מחיר אישי אנחנו משלמים על הכעס ? ( לכעס מחירים רבים , שאנחנו משלמים גם אם אנחנו " : "צודקים העדר שלוות נפש , צער , רגשות אשמה , מערכות יחסים בעייתיות , נזק לבריאות , עייפות וכדומה . אנחנו עלולים גם להתחרט על הדרך שבה פעלנו בזמן הכעס ( . ה . איך אפשר לבטא כעס בצורה בריאה , בלי לפגוע באף אחד ? ( למשל : לדבר על מה שמרגישים בלי לתקוף או להאשים את האחר , לצעוק בחוף הים או כשאין אף אחד בבית , לחבוט בכרית ( .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

שגרירות ארה"ב בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר