עמוד:10

היחידה האחרונה של הפרק הראשון - יחידה : 4 מדברים על רגשות בבית-הספר ועם המשפחה - מבוססת על הרעיון , שכדי להפוך את המסרים של התכנית לחלק מהפעילות היום-יומית של התלמידים , יש צורך לשלבם גם מחוץ לכותלי הכיתה ובית-הספר . ביחידה הזאת התלמידים מסכמים את אשר למדו על רגשות בשיעורים הקודמים , והם מציעים לשאר התלמידים בבית-הספר וכן לבני משפחתם רעיונות להעברת המסרים שנלמדו . התלמידים בוחרים באחד הרעיונות וקובעים חלוקת תפקידים לביצועו הלכה למעשה . את הביצוע הם ממשיכים במקביל לשיעורים הבאים של התכנית בכיתה . יחידה זאת מציעה גם משחק תפקידים לעבודה עם ההורים בבית : התלמידים כותבים בדף לתלמידים מכתב לתלמיד שלכאורה פגע בהם , והם מבקשים מהוריהם לכתוב מכתב להורי התלמיד הפוגע . פרק : 2 אכפתיות והתחשבות לאחר שהתמקדנו בפרק הראשון בעולם הפנימי של חיי הרגש , הפרק השני עוסק בשאלה : אילו פעולות במציאות מבטאות אכפתיות והתחשבות . ביחידה : 1 מזהים פעולות של התחשבות , התלמידים משחקים משחק שבו כל משתתף / ת משלים / ה את המשפט : "אני מרגיש / ה שלאנשים אחרים אכפת ממני כאשר . " ... לאחר המשחק , בשיעור השני , הם מתנסים בארגון מסיבת כיתה שתתחשב ברצונות ובצרכים של כל התלמידים . יחידה : 2 האדם האכפתי , נפתחת ב"משחק המראה" - משחק קצר , שבו זוגות תלמידים מחקים זה את תנועותיו של זה , במטרה להתנסות ברגישות לזולת ולהבין עד כמה מורכבת המשימה להיכנס לנעליו של האחר . לאחר מכן הם מתנסים בביטוי אכפתיות , במשחק שבו כל תלמיד מפרגן לחבר או לחברה שנמצאים בחדר . בשיעור השני של היחידה הם כותבים דוגמאות להתנהגות פוגעת ולהתנהגות מתחשבת שנתקלו בהן בכיתה ובבית-הספר , ומצביעים על התנהגויות שהיו רוצים למנוע ועל התנהגויות שהיו רוצים לעודד . הדוגמאות האלה משרתות את ההסכם הקבוצתי ליצירת מרחב שבו לעג וצורות אחרות של התנהגות מזלזלת אינם מקובלים - "חוקת , "ההתחשבות אשר התלמידים יוצרים ביחידה הבאה . ביחידה : 3 חוקת ההתחשבות שלנו , התלמידים מתנסים תחילה בשיתוף פעולה למען השגת מטרה משותפת באמצעות משחק הפקת רעש של "סופת גשם" בעזרת תנועות ידיים . בהמשך למשחק זה , מתוך הדוגמאות להתנהגויות פוגעות ומתחשבות שכתבו בשיעור הקודם , התלמידים מנסחים שורה של כללי התנהגות שהם מתחייבים לנהוג על פיהם מעתה ואילך . מידת היישום של החוקה נבדקת במסגרת המפגשים הכיתתיים , ובמידת הצורך נוספים לה חוקים חדשים . יחידה : 4 הציעו לקהילה - היחידה האחרונה של פרק , 2 כמו היחידה האחרונה של פרק - 1 מזמינה את התלמידים ליישם מחוץ לכותלי הכיתה את הרעיונות שנלמדו בפרק זה . התלמידים נרתמים לביצוע פרוייקט תרומה לקהילה , שיאפשר להם להתנסות הלכה למעשה בפעולות המבטאות רגישות לזולת . ואולם , כדי שהתלמידים יוכלו להמשיך לפעול בהתאם להתחייבות שלהם ב"חוקת , "ההתחשבות יש להקנות להם מיומנויות נוספות , כגון כלים לפתרון סכסוכים , ביטוי עצמי לא-מאיים , זיהוי דעות קדומות , חשיבה נקייה ממסרים לא-סובלניים ועוד . לכך מוקדשים שני הפרקים הבאים . פרק : 3 פתרון יצירתי לסכסוכים בפרק זה התלמידים לומדים כיצד לפתור מחלוקות וריבים בכבוד , ביצירתיות ובדרך לא-אלימה . ביחידה : 1 מתחשבים בעמדתו של האחר , התלמידים מאזינים לסיפור "הזאב , "הרע המספר את סיפור

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

שגרירות ארה"ב בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר