עמוד:34

. 6 בכל אחד מהנמענים יש משהו " מיוחד , " תלוי מהו המכנה המשותף . אם המכנה המשותף הוא " בני אדם , " אז גורמי הטבע הם יוצאי הדופן . אם המכנה המשותף הוא " רבים , " אז הנמען היחיד ( יונתן ) הוא יוצא הדופן . אפשר לפתוח לכיווני מחשבה שונים לגבי הייחודיות של כל נמען . . 7 כדאי להדגיש שיונתן יוצא דופן בתוך הקינה - מבחינה לשונית ( רבים-יחיד , ( ובהיותו הנמען האחרון . יונתן יוצא דופן גם במציאות ( רבים-יחיד ;( וגם , ובעיקר - ייחודיותו במערכת היחסים שלו עם דוד . שמואל ב , פרק ב ו- ג 1 . 1 סיבות לחזרת דוד לעיר הולדתו : א . כי זוהי ההנחיה האלוהית , להגיע לחברון ; ב . זהו האזור הטבעי של דוד , כבן לשבט יהודה מהעיר בית לחם ; ג . הגיוני שהראשונים לתמוך בו יהיו אנשי עירו ואנשי שבטו . . 2 מלוכה = ירושה = יציבות : זה הרגע להזכיר שהבקשה של העם למלך , בשמואל א ח , הייתה מלכתחילה דרישה לשלטון יציב , מאחד . העברת המלוכה בירושה אמורה להפוך את שלטון המלוכה ליציב ( בניגוד לתפקידים כמו נביא ושופט- מושיע , שמועברים על פי בחירה אלוהית , שאינה ידועה לעם מראש . ( לכן רבים תמכו באיש בושת להיות יורשו של שאול . . 3 אזורי המלוכה של איש בושת : בדומה להנמקה לאזורי המלוכה של דוד , כך גם האזורים שאיש בושת הומלך עליהם הם האזורים הטבעיים שלו , כבן שבט בנימין . יתרה מזאת : כבנו של שאול המלך , אשר מלך על כל שבטי ישראל , טבעי שישאף גם הוא למלוך על כל שבטי ישראל . . 4 הצעות לנימוקים בעד דוד ובעד איש בושת למלוכה : נימוקים בעד דוד : א . הוא זה שנבחר על ידי אלוהים ; ב . שבט יהודה תומך בו ; ג . הוא הוכיח את עצמו במלחמות . נימוקים בעד איש בושת : א . הוא מולך על רוב העם ; ב . הוא בנו של שאול המלך ; ג . הוא היורש הטבעי . . 5 אפשר לבסס את הניצחון של דוד על כמה מהפסוקים : פס ' - 28 יואב הוא המכריז על הפסקת הלחימה ועל הפסקת המרדף אחרי אבנר , כלומר הצד של יואב הוא הרודף ; פס ' - 29 אבנר ואנשיו בורחים בלילה ; פס ' - 31-30 מספר המתים בכל צד . שמואל ב , פרק ה 1-12 . 1 פס ' - 12 דוד מכיר בכך שכוחו ניתן לו מאת האלוהים - כמו בשמואל א יז , בקרב בינו לבין גלית : " וטאמר דוד ה ' אשר הצלני מטד הארי ומטד הדב הוא יצילני מטד הפלשתי הזה וטאמר שאול אל דוד לך וה ' יהיה עםך ) " : שם , פס ' ( 37 . 2 " אתה תרעה את עםי את ישראל - " [ ... ] פס ' : 2 זה הרגע להזכיר את תכונות רועה הצאן בדימוי למנהיג בשמואל א פרק טז ( בספר - עמ ' . ( 87 . 3 כיבוש ירושלים מידי היבוסים : ראשית נציין כי הפסוקים המתארים את כיבוש ירושלים מידי היבוסים הם פסוקים קשים , והבנתם כלשונם אינה מהותית להבנת רצף העלילה . על כן לא פירטנו על כך בספר לתלמיד . למורה :

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר