עמוד:19

השימוש בקומיקס בהוראה מאפשר ומעודד יצירה עצמאית של הלומדים , משני סוגים : יצירה עצמאית לגמרי , ויצירה המבוססת על משימות סביב הקומיקס הקיים . היצירה העצמאית של הלומד מאפשרת עיצוב ואפיון מעשי של הסיפור ומרכיביו - מקום , דמויות , חפצים ומושגים , החל בדמות , דרך יצירת תמונה ועד לכתיבת רצף של סיפור . במקרה שלנו , קומיקס בהשראת הטקסט המקראי , מתאפשר " תרגום " האפיון המילולי של אלמנטים בסיפור , לעיצוב ויזואלי שלהם . היצירה העצמאית של הלומד מאפשרת לו ליצור רצף סיפור קצר של עלילה , עם התחלה אמצע וסוף , תוך יישום מושגי רצף בעלילה ואפיון דמויות . עבודת ההכנה ליצירה עצמאית של הלומד , משכללת את מיומנויות הקריאה והכתיבה . בקריאה : הבחנה בין דברי המספר , דברי הדמויות , תיאור מקום , הבחנה בין מחשבה לאמירה , הבחנה בין זמנים , חלוקת הטקסט לתת- יחידות תוכן . בכתיבה : תרגול של כתיבת משפטי חיווי ושאלה , תרגול כתיבת דיבור ישיר , יצירת רצף סיפורי עצמאי . היצירה המשולבת של התלמיד , בעזרת הקומיקס , מאפשרת לתלמיד : הזדמנות למילוי פערים בטקסט , פרשנות אישית , חיבור לדמות ולמצב המתואר . בספר הלימוד אנו מציעים , מעת לעת , מילוי של בועות דיבור ומחשבה לדמויות , במקומות שבהם הטקסט המקראי אינו מפרט את המחשבות והאמירות של הדמות , והדמיון יכול להתחיל לעבוד .... מתוך תכנית הלימודים : " בבית הספר היסודי מושם הדגש על הרצף של המאורעות ועל היסוד הנרטיבי של סיפורי המקרא . מכיוון שלא כל פרקי המקרא נלמדים בכיתה , ישלימו המורים את החסר בסיפור בעל פה " . הקומיקס מאפשר את השלמת החסר בהבנת רצף הסיפור , ובכך מאפשר התאמה של תכנית הלימודים למציאות ההוראה בשטח ( הספק החומר ) בהיבט של ההבנה הבסיסית של הפרק , ומסייע למורה בהשלמה בעל פה של הסיפור . הצעות להוראה באמצעות הקומיקס המורים יכולים לראות בקומיקס כלי עזר לקריאת הסיפור ברצף , וממנו יוצאים לקריאת הטקסט המקראי ולניתוח הפרק . הבנת רצף העלילה , קודם לקריאת הפסוקים , מאפשרת התמודדות עם מוקשי הבנה בפסוקים , אשר מקשים על התלמיד בהבנת הסיפור וגורמים לרתיעה . יצירת גירוי , סקרנות ועניין בפרק - טרום קריאה . דמויות ותפקידים - חלוקת הקריאה בקומיקס בכיתה בקול , על פי תפקידים ודמויות . מיקוד ב " פריים " אחד ( איור אחד ) ודיון באירועים או בפסוקים הקשורים אליו - מדרש תמונה . כלי למעקב אחר תת היחידות המופיעות בהצעות להוראה . זיהוי בין תמונה לפסוק - התמצאות והבנה . הקומיקס יכול לתת מענה לתלמידים ש " הלכו לאיבוד בסיפור , " ומאפשר להם התמצאות קלה יותר ברצף . לאחר הלימוד - הקומיקס יכול להוות כלי לחזרה ולעבודה בבית . השראה והזמנה ליצירה עצמאית של התלמידים . תכנית הלימודים במקרא ממליצה : " שימוש באמנויות לסוגיהן כגון : ציור , פיסול , שיר , סיפור וסרט ( במקרה שלנו - קומיקס ) , עשוי לסייע להבנת הרעיונות הגלומים במקרא . לאחר שהרעיונות

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר