עמוד:14

המקרא בכיתה ה היא להכיר את הסיפורים ולהבין אותם , ובפרקים רבים אפשר להגיע לרמת הבנת הסיפור גם ללא העמקה יתרה בפרטים . העמקה זו היא לעתים בבחינת " מרוב פסוקים לא רואים את הפרק . " האמצעי השלישי הוא הצגת העלילה באמצעות איורי הקומיקס . הצגה זו יכולה להיות אמצעי יעיל ( וחסכוני בזמן ( ... להבנת העלילה של הפרקים . התייחסות ל שונות בין התלמידים ההתייחסות לשונות בין התלמידים באה לידי ביטוי בספר שמואל במתן כלים ואמצעים המאפשרים הפעלת דרכי הוראה מגוונות המיועדות ללומדים השונים : לתלמידים בעלי לקויות למידה , לתלמידים שסגנון הלמידה שלהם הוא ויזואלי , לתלמידים הנסמכים על חשיבה דדוקטיבית ( מהכלל אל הפרט , ( לתלמידים הנסמכים על חשיבה אינדוקטיבית ( מהפרט אל הכלל , ( ולתלמידים הזקוקים ללמידה פעילה , שבה הם דומיננטיים בדיאלוג עם הטקסט ( משימות " הזמנה ליצירה " . ( להבדיל ממשימות אחרות , במשימות ההזמנה ליצירה אין תשובה אחת נכונה אלא הזדמנות לביטוי אישי תוך קיום דיאלוג אקטיבי עם הטקסט - אפשרות להביע עמדה ולחוות אחרת את הסיפור . לתלמידים הזקוקים לעוגנים ברורים , לאמירות ברורות , במהלך רצף ההוראה - הדגשנו סיכומי ביניים , שבהם אין הפעלה או משימה אלא אמירה שהיא בבחינת " יישור קו " עם כלל הלומדים . גם שילוב איורי הקומיקס בספר מאפשר למידה בקצב אישי ואפשרות לחזרה על הפרק או להכנת הפרק בבית . מענה אחר לשונות הוא הגיוון שהספר מזמן בדרכי ההוראה . ארגון התכנים בספר הלימוד , ודרך הצגתם , מאפשרים למורה לתכנן ולבצע עבודה עצמית של יחידים , עבודה בקבוצות ועבודה במליאת הכיתה . קיים היצע רחב של פעילויות מגוונות בספר ובמדריך למורה . ועם זאת , חשוב להדגיש : אין כל כוונה שהתלמידים יבצעו את כולן ! אנו ממליצים שהתלמידים יבצעו רק חלק מהפעילויות , לפי שיקול דעתו של המורה . ההיצע של הפעילויות נועד לאפשר בחירה . אנו מאמינים שקיומו של היצע רב ומגוון כזה יאפשר לכם את הגמישות החשובה כל כך בתהליך ההוראה - הגמישות " לתפור " תכניות לימוד שונות לתלמידים השונים , ובכך להיענות לצורכי הלמידה וההוראה בכיתה ההטרוגנית . רמות חשיבה ראשית יש לציין כי אין קשר בין סגנונות הלמידה השונים לבין פיתוח רמות החשיבה . בכל אחת מדרכי הלמידה וסגנונות הלמידה אפשר וכדאי לפתח רמות שונות של חשיבה . ביצוע המשימות השונות דורש כישורי חשיבה שונים , וברמות שונות : יש פעילויות הדורשות כישורי חשיבה פשוטים , כגון הפקת מידע בסיסי מן ה פסוק המקראי . לעתים סוג זה של פעילויות הוא הסעיף הראשון של פעילות הכוללת סעיפים נוספים . עם זאת חשוב לזכור שלשאלות התומכות בהבנת הנקרא בטקסט יש חשיבות גדולה , שכן הן מאפשרות ביצוען של מטלות הדורשות כישורי חשיבה גבוהים יותר . כדאי להיות ערים למקרים שבהם יש

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר