עמוד:89

התלבטות גדולה הייתה לילדים אם לכתוב שהסוחר נמצא בשוק או גם להזכיר את הדרך ( ההכרעה הייתה בעד השוק בלבד . ( הם לא התלבטו כלל בשאלה מי עוד היה אתו , ומנו את אלה שבדרך כלל נמצאים בשוק : רוכלים , סותרים , קונים .... אחרי שהילדים כתבו מצד ימין של הטקסט בשוק ומצד שמאל סוחרים וקונים , ביקשתי מהם להמשיך בעצמם את מעשה הבילוש פיסקה אחר פיסקה . הם ישבו בקבוצות גדולות או קטנות , על פי בחירתם ( מי שרצה להמשיך לבד , ישב לבד , ( שאלו את עצמם את השאלות , וכתבו את תשובותיהם משני צדי הטקסט . את השיעור סיימנו כשילדים הציגו קטעים קצרים של פנטומימה , והאחרים ניחשו איפה מתרחש כל רקע . מה הסותר ? nwiu הדף המסומן ( מקומות ואנשים ) היה מונח לפני התלמידים . אמרתי להם שהיום נעקוב אחר מעשיו של הסוחר , וביקשתי מהם להצטייד בעטים זרחניים . מהר מאוד הגיעו הילדים למסקנה שכדי לעקוב אחר מעשיו של הסוחר , צריך לחפש את הפעלים שמתארים אותם . הם קראו שוב את הסיפור וסימנו בעטים זרחניים את הפעלים שקשורים לסוחר . תוך כדי סימון הפעלים בסיפור עלתה הנקודה שבוודאי יש עוד פעולות שהסוחר עשה ושלא מסופר עליהן בסיפור . למשל , הוא בוודאי עשה משהו כש"הוא גילה שאיבד את שקית הכסף . "שלו החלטנו לדמיין לעצמנו מה הוא עשה ולהוסיף לטקסט את הפעולות שהעלינו בדמיוננו . למשל , כש "הוא גילה ש איבד את שקית הכסף שלו " הוא תפש את ראשו בשתי ידיו ורץ הלוך ושוב , או הלך כפוף כשעיניו מרופשות על השביל ובצידי הדרך . הילדים חזרו לסיפור ורשמו בתוכו פעולות נוספות שעשה הסוחר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר