עמוד:21

אחר-כך דיברנו על הדברים שהלביאה אומרת . שאלנו איך הלביאה אומרת "חזור אל חבריך הקופים " ואיך היא אומרת "מצא לך קופה כמוך והתחתן . "אתה את ההצעות של הילדים כתבתי על הלוח בשתי קבוצות : בקבוצה אחת - תיאורים של קצב הדברים ושל הטון שלהם : בקול חזק , במהירות וכו י , בקבוצה אחרת תיאורים של התחושה שמלווה את הדברים : בכעס , בבוז וכו י . דיברנו על ההבדל בין שתי הקבוצות . בדרך לכתיבת מתזה התקרבות אל הדמויות כדי לכתוב את המחזה צריך להתקרב אל הדמויות , להבין אותן , "להרגיש" אותן , ולאפיין אותן ( לפעולה הזאת קוראים "לבנות את הדמות , (" לכן חזרנו אל הדברים שהדמויות אומרות בסיפור ואל הפעולות שהן עושות . מה אומר הקוף ? איך הוא אומר את דבריו ? נתתי בידי הילדים תדפיסים של הסיפור . עקבנו אחר הדברים שהקוף אומר . תחילה עברו הילדים על הסיפור בקריאה מרפרפת וסימנו במדגש צבעוני את כל המשפטים שהקוף אומר . ליד כל משפט מסומן הוספנו בסוגריים מילה שמתארת איך הוא אומר את המשפט הזה . למשל : את השאלה "לביאה יפיפיה , האם תתחתני אתיז" הקוף יכול לשאול בקול מתוק , בקול עדין , בלחישה , בהתחנפות .... מה עוד הקוף יכול לומר ( שלא כתוב בסיפור ?( פתחנו את הספר , קראתי לפני הילדים את הפיסקה הראשונה , וביקשתי מהם לומר אותה כאילו הקוף אומר או חושב את הדברים . הילדים עשו זאת בקלות רבה . ( הקוף חשב לעצמו : " אני הקוף הכי יפה , הכי חזק והכי אמיץ מכל הקופים . (" אחר-כך קראתי את המשפט "יום אחד ראה הקוף לביאה " ... ושאלתי מה אפשר "לשים " בפיו של הקוף . גם כאן הציעו הילדים מגוון הצעות ( חשב הקוף

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר