עמוד:15

ג . סיעור מוחות הפסיכולוגיה של הלמידה מדגישה , שכל למידה חדשה מבוססת על ידע קודם ומשתלבת בו . כדי שהלמידה החדשה תיטמע במבנה הקוגניטיבי הקיים אצל הלומד , חשוב לבצע מהלך מכוון של קישור בין הישן לחדש , ואחת הטכניקות המתאימות לכך היא "סיעור . "מוחות באמצעותה הלומדים מעלים ידע , עמדות ותחושות סביב נושא בדרך אסוציאטיבית . החומר החדש ייטמע במערכת מוכרת של הקשרים , ותתאפשר למידה משמעותית . טכניקה זאת מאפשרת השתתפות פעילה של מרבית התלמידים בכיתה , שכן היא מעודדת אסוציאציות אישיות , שהן נחלתו של כל תלמיד . הצעה למהלך פעילות - ביחיד , בקבוצה או במליאת הכיתה . 1 התלמידים מעלים אסוציאציות אישיות . אם הפעילות מתנהלת בקבוצה או במליאת הכיתה , אוספים ומארגנים את האסוציאציות בקבוצות על-ידי איתור כפילויות וחפיפה ומיון לקטגוריות . . 2 על-סמך האסוציאציות שהועלו ומוינו , אפשר להעלות השערות לגבי תוכני הלמידה הצפויים או להציב שאלות שיובילו למעורבות רבה יותר בלמידה . בסיום לימוד הפרק , חשוב לחזור לסיעור המוחות המקורי , להרחיבו באמצעות הידע החדש ולהשמיט את המיותר והמוטעה . ב , קריאת כותרות וכותרות משנה הכותרות בספר נכתבו כך שיוכלו לסייע להבנת הטקסט ולארגונו . תלמידים רבים נוטים לדלג על הכותרות , ולכן פעילות מכוונת העוסקת בכותרות עשויה לתרום להבנת הרעיונות המרכזיים ולהתמקדות בעיקר . הכותרות שבטקסט מוסרות ללומד תמצית של מידע , והן יכולות לשמש נקודת מוצא טובה לתיאום ציפיות ולהעלאת שאלות . תלמיד ששואל שאלות לפני קריאת הפרק הוא תלמיד פעיל ומעורב בלמידה . שאילת השאלות בשלב ראשוני זה של תהליך הלמידה תיתן למורה גם הזדמנות לברר מהו הידע הקודם של התלמידים בנושאים המרכזיים של הפרק . הצעה למהלך פעילות - במליאת הכיתה או בקבוצות . 1 קריאת הכותרות של סעיפי הפרק וניסוחן כשאלות . התלמידים יכולים להעלות גם שאלות נוספות שהם מצפים לקבל עליהן תשובות במהלך לימוד הפרק . . 2 ריכוז השאלות שהעלו התלמידים . . 3 חיפוש התשובות בפרק . אם התלמידים אינם מוצאים תשובות לשאלות , אפשר לבקש מהם לשער מהי הסיבה לרזסר זה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר