עמוד:12

התמונות מאות התמונות הפזורות בספר נבחרו במטרה להביא את הביטוי החזותי המיטבי לתופעות ולתהליכים הנידונים , והן מאפשרות להשיג כמה יעדים לימודיים ו להמחיש ולהדגים את התופעות והתהליכים על-מנת לסייע בפיתוח והבניה נכונים של המושגים שעל התלמידים לרכוש . לקרב את מושאי הלמידה אל התלמידים , ו"להכניסם" אל תוך חדר הכיתה . להשוות בין תופעות . חשוב לסייע לתלמידים לדלות מידע רלוונטי מן התמונה ולעמוד על הקשר שבינה לבין התופעה או התהליך שהיא מדגימה . כמו כן יש להביא כחשבון שהתמונה מוסרת התרשמות סובייקטיבית של הצלם , ועל כן יש לנהוג בזהירות במידע שהיא מספקת . אפשר להשתמש בתמונות במהלד לימוד הנושא בכמה דרכים : אפשר להתעכב על התמונות תוך כדי קריאת הטקסט בעזרת ההפניה ממנו , ולהתבונן בתופעות שהן מדגימות , ואפשר להפנות את התלמידים אל חלק מן התמונות גם במהלך לימודם של נושאים או פרקים אחרים . אפשר לפתוח או לסכם את הלימוד של כל אחד מפרקי הספר באמצעות התמונות ; כפתיחה לגלות מהם נושאי הפרק , ובסיכום להמחיש את המושגים הכלולים בו . המלצה כדאי להכין או 0 ף תמונות בנושאי הספר מהארץ ומרחבי העולם . אקשר להסתייע בתמונות שצילמו התלמידים ובני משפחתם , וכן בתמונות מכתבי-עת , מן האינטרנט ומעלונים של nran תיירות , החברה להגנת הטבע , הרשות המקומית וכדומה . האיורים לאיורים חשיבות גדולה במקומות שבהם מתגלות מגבלות של התמונות המצולמות . השימוש באיורים בספר הוא במקומות הבאים : כאשר יש צורך להמחיש תופעות ותהליכים המתרחשים מתחת לפני השטח או בחלל . כאשר יש צורך להציג תופעה גדולה בממדיה . ' כאשר יש צורך להציג תהליכי היווצרות של תופעות לאורך זמן , כמו היווצרות צורות נוף . ? כאשר מבקשים להציג באופן סכמתי מערכות נוף מורכבות כמו מערכות נהר . המלצה אחת המגבלות של ספר לימוד היא שאין אפשרות להכליל בו דגמים תלת-ממדיים התורמים רבות להבנה והדגמה של תופעות ותהליכים . כדאי לבקש מהתלמידים להכין דגמים בנושאי הלמידה השונים , וכל המכין דגם שיש בו תנועה - הרי זה משובח !

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר