עמוד:11

א . הטקסטים ניסוח : באמצעות הטקסטים התלמיד מתוודע אל שפת הגאוגרפיה הפיזית , שפח עשירה במושגים , חלקם חדשים וחלקם קשים . בבחירת הניסוחים הנחה אותנו הרצוו להעשיר את שפתם של התלמידים ואת אוצר המילים שלהם , ומצד שני הייתה כוונה להבהיר תופעות ותהליכים מורכבים בדרך הפשוטה ביותר להבנתם . אך הקושי הלשוני של טקסט אינו טמון , כמובן , רק באוצר המילים אלא גם באורך הטקסט , במבנה המשפט וברמת הלכידות ( הקולזלנטיות ) שלו , לכן הקפדנו על טקסטים ומשפטים קצרים ולא מורכבים מדי , ועל רצף לוגי בין המשפטים והפסקאות וכדומה . שימוש בהפניות : לכל פריט- תמונה , מפה ואיור-יש הפניה מהטקסט , וכך אמצעי ההמחשה אינם "תלויים באוויר" אלא מתקשרים ישירות לחומר הנלמד בטקסט . הפריטים החזותיים בדרךכלל מאמתים , מרחיבים ומסבירים בצורה שונה את המידע שמועבר באמצעות הטקסטים . ?! החומרים החזותיים בגאוגרפיה בכלל ובנושאי הגאוגרפיה הפיזית בפרט , יש חשיבות עצומה לאמצעי ההמחשה והביטוי החזותיים - התמונות , האיורים והמפות . אמצעים אלה מאפשרים לדלות מידע ייחודי וחשוב , והם מעניקים ללומד הזדמנות לפתח מיומנויות הפקה ועיבוד של מידע ממקורות מגוונים . יתרה מזאת , אם מלמדים גאוגרפיה בעזרת טקסטים בלבד , מסתכנים ב"איבוד" אותם תלמידים שסגנון הלמידה שלהם אינו טקסטואלי דווקא אלא ויזואלי . לפיכך הושם דגש על אמצעי הדגמה והמחשה להבהרת התכנים . בספר זה שולבו אמצעי המחשה רבים ומגוונים , ורובם פותחו לצורך הכנת הספר . וכך , בנוסף למאות תמונות שתפקידן להוסיף ממד מוחשי וצבעוני לטקסט , יש בספר איורים תלת-ממדיים להדגמת מערכות נוף מורכבות ( פריט , 26 עמ' , ( 109 איורים המדגימים שלבים בתהליך ( פריט , 24 עמ' , ( 26 תמונות שלצידן איורים תלת-ממדיים ( פריטים , 60 , 59 עמי , ( 70 וכמובן מפות רלוונטיות ( פריט , 21 עמ' . ( 50 המלצה 1 WDK לעודד את התלמידים לצלם צורות נוף שהם רואים בטיולים במצלמה רגילה או במצלמת וידאו , להוסיף כתוביות לתצלומים או קרייבות ל 0 רטי וידיאו , ולהכין תערוכה כיתתית לסיכום הנושא . מקום הטקסט והאמצעים החזותיים מחשבה רבה הושקעה בהכנת הטקסטים והחומר החזותי ובקשרים שביניהם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר