עמוד:

הנחיות שיסייעו לתלמידים למצוא את הקשר בין מקורות המידע שהשתמשו בהם לבין הנושא הנלמד בכיתה . כדאי גם לעודד את התלמידים להוסיף לפינה זאת חוויות וניסיונות אי שיים משלהם , לדוגמה : רשמי טיולים מהמקומות שהם לומדים עליהם ( תיאור של הטיול , תמונות שצילמו , וכו' , ( הבעת דעה אישית על הנושא הנלמד , מה שאמרו ההורים על ,... וכדומה . ב . נושאים , בעיות ואירועים אקטואליים הנוגעים לנושאים שונים בגיאוגרפיה . אמצעי התקשורת השונים עוסקים ר בות בנושאים ובאירועים שהם מתחום הגיאוגרפיה . לדוגמה : הקמת מפעלי מים או יישובים חדשים , רעידות אדמה , התפרצויות הרי געש , שיטפונות , הרעב והעוני השוררים בחלקים שונים בעולם , עניינים שונים הנוגעים לאיכות הסביבה , ועוד ועוד . אפשר לתת ביטוי לנושאים אלה בפינה זאת של גיאוגרפיה אקטואלית . במסגרת זאת כדאי להתמקד בבדיקת עקרונות גיאוגרפיים חשובים , כמו : בדיקת יחסי- הגומלין בין האדם לסביבתו הטבעית , בדיקת שינויים – מהירים ואיטיים , חד-פעמיים ומתמשכים – הן בסביבה האנושית והן בסביבה הטבעית , ועוד . גם כאן אפשר להפנות את התלמידים לעיו ן בקטעי עיתונות ובתמונות , לצפייה במשדרי טלוויזיה ועוד . חשוב לציין שכדאי לשקול מתי , וכן כמה תלמידים ומי מהם להפנות לפינת האקטואליה , וזאת משיקולים של זמן ועומס של תוכני למידה . פינת חקר בפעילויות שונות בספר , התלמידים מתבקשים לבצע משימת חקר בנושא הנלמד : בכרך א , עמ ' – 88 פעילות , 21 האקלים ביישוב שלנו . בכרך א , עמ ' – 114 פעילות , 33 הירקון – נחל של פעם . בכרך א , עמ ' – 127 פעילות , 50 המים ביישוב שלנו . בכרך ב , עמ ' – 22 פעילות , 20 מצאו לכם חקלאי . בכרך ב , עמ ' – 37 פעילות , 33 ביקור במפעל תעשייה . בכרך ב , עמ ' – 51 פעילות , 49 מצאו לכם אתר תיירות . בכרך ב , עמ ' – 75 פעילות 12 , 27 הערים הגדולות במישור החוף . בכרך ב , עמ ' – 128 פעילות , 95 אתם גדולים ומתכננים להקים יישוב . כדאי ללוות כל משימת חקר כזאת בפינת עבודה , אשר תכלול הנחיות לביצוע המשימה , מקורות מידע שאפש ר להשתמש בהם , ותרגול המיומנויות הנדרשות לשם הכנת העבודה ( לדוגמה : כיצד לראיין , כיצד לערוך תצפית , וכו . (' פינה כזאת תוקם בכיתה בזמן ביצוע המשימה , ותכולתה תשתנה בהתאם לנושא . משימות החקר יכולות להתבצע כנושא אישי , או כעבודה בזוגות , או בקבוצות גדולות יותר ( רצוי לא יותר מ- 5 תלמידים בקבוצה . (

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר