עמוד:27

הבטחת הנצח בהיסטוריוגרפיה המקראית : הבטחת הנצח לבית דוד היא אחד הרעיונות החשובים ביותר בהיסטוריוגרפיה המקראית , בעיקר בתיאור תולדות ממלכת יהודה . ההבטחה האלוהית לא הוגשמה . רעיון הנצחיות של בית דוד שבא לידי ביטוי במציאות של ימי הבית הראשון הפך לאחר חורבן ירושלים ולאחר יריד תו של בית דוד מעל במת ההיסטוריה לרעיון אוטופי , ל מציאות שאליה יש לשאוף ושאותה לא ניתן להגשים . הבטחת הנצח לבית דוד ורעיון המשיחיות ביהדות ובנצרות . הציפייה שיום יבוא ונצר לבית דוד ישוב לירושלים וימלוך בה כשליחו של ה ' הפכה לעקרון יסוד בשתיים מן הדתות המונותיאיסטיות : היהדות והנצרות . המשמעות של הבטחת הנצח היא שגם אם יורשי דוד על כס המלוכה ביהודה יהיו מ לכים חוטאים , ה ' לא ייטול מהם את המלוכה , ובית דוד ימשול בירושלים וביהודה לנצח כפי שה ' הבטיח לדוד . הפרק מסתיים בתפילת דוד : פסוקים 22 - 20 הם דברי ההודיה והשבח של דוד לה' . בפסוקים 24 - 23 מציגה התפילה , לצד רעיון הבטחת הנצח , רעיון נוסף : נצחיות היחסים בין עם ישראל לבין אלוהיו . הבטחת הנצח בתרבות העממית דוד המלך הוא דמות אהובה ומסקרנת . אמנים בכלל ומשוררים ופזמונאים בפרט ניסו לתאר בשיריהם את דמותו , את פעלו ואת מעשיו . המשוררים ניסו באמצעות השירים שכתבו ליצור קשר בין הדמויות התנ " כיות ומעשיה ן לבין קוראיהם . שני שירי ם קצרים ומוכרים מעמידים במרכזם את דמותו של דוד ואת נצחיותו : דוד מלך ישראל לחן : מרדכי זעירא ודוד יפה עיניים לחן : מתתיהו שלם סי כום זוהי הבטחת הנצח לבית דוד : בית המלוכה שהקים וייסד דוד יזכה לשלטון נצחי בניגוד לשאול שנכשל והפסיד את המלוכה . נאום האל מסתיים בקביעה חד- משמעית ) פסוק ' : ) 16 ונאמן יתך ממלכ ך עד ע לם לפניך – סאך יהיה נכ ן עד ע לם' . דוד ביקש לבנות בית לה ' ) בית מקדש ( וה ' הבטיח לו בית לנצח ) בית מלוכה . )

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר