עמוד:20

ל כיבוש ירושלים יתרונות נוספים לבד מהיותה מחוץ לשלטונו של שבט מסוים : היא בעלת מיקו ם מרכזי מבחינה גאוגרפית : בלב הר י יהודה , בגובה שמונה מאות מטר מעל פני הים . ירושלים שוכנת בצומת מרכזי שבו עוברות הדרכים מצפון לדרום דרך במת ההר , וממערב , מן השפלה , לבקעת הירדן במזרח . כבר בפעולתו הראשונה כמלך מתגלה דוד כ מנהיג אחראי אשר הבין היטב את הקשיים שניצבו בפניו ו את המשימות המורכבות שציפו לו כבר בראשית מלכותו : איחוד חלקי העם לאחר מלחמת האחים , שיקום הממלכה לאחר התבוסות לפלי שתים וכינון שלטון יציב בישראל . פסוק ים 8-6 המתארים את כיבוש ירושלים הם פסוקים סתומים . פרשנים וחוקרים העלו במרוצת הדורות פירושים שונים לפסוקים אלה . אנו ממליצים להסתפק בהסבר המתאר את כיבוש ירושלים כפעולה מלחמתית טקטית שעיקרה - חדירה לעיר באמצעות מעברים תת-קרקעיים . חבל , לדעתנו , להשקיע זמן רב בב יאור פסוקים אלה , וראוי יותר לעמוד על משמעותם ההיסטורית והתאולוגית . למעשה ו זה של דוד השפעה היסטורית ארוכת טווח – משכבש את ירושלים , הפך אותה , למעשה , לבירתו הנצחית של עם ישראל . מאז ועד היום ובמשך דורות רבים יהודים ב כל העולם נושאים עיניהם לירושלים . מומל ץ להסבי ר ולדון על ההשפעות ההיסטוריות מרחיקות הלכת של כיבוש ירושלים על העם היהודי . יש מקום להבהיר את חשיבותה של ירושלים כיום גם לנוצרים ולמוסלמים . פסוקים 12-9 מתארים כיצד הפך דוד את ירושלים ל בירתו הפוליטית : הוא ביצר אותה ו הקים ב ה את ארמונו . פעולות בני יה אלו מסמלו ת את הפיכתה של ירושלים לעיר שלטון . ביצורים וארמון מלך סימלו בעולם העתיק את השלטון המרכזי ואת כוחו ) ומה היום . )? דוד לא הסתפק בכיבוש העיר ופעל במהרה לקבוע אותה כעיר שלטון . רק עם העלאת ארון ה ' לירושלים ) כמסופר בפרק ו ( הוא הפך אותה גם למרכז דתי . כיבוש ירושלים הוא מן האירועים החשובים והמכריעים ביותר בתולדות עם ישראל . מיום שדוד כבש את העיר וייסד בה את בירתו – הפכה ירושלים למרכז הבלתי מעורער של העם . שלושת אלפים שנה מאז ממשיכה ירושלים לשמש בירתו של העם היהודי . גם בשנות הגלות הארוכות שבהן היה העם רחוק מארץ ישראל

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר