עמוד:40

תהליך הזדקנות האוכלוסייה , שנגרם מן הירידה בשיעורי התמותה והעלייה בתוחלת החיים , מביא לעלייה במספרם של הקשישים בכל העולם . כבר כיום אוכלוסיית הקשישים מהווה כ- 15 % מאוכלוסיית המדינות המפותחות , והצפי הוא שבשנת 2050 היא תגיע ל- ) 26 % יותר מרבע ) מאוכלוסיית המדינות האלה . במדינות הפחות מפותחות קבוצת הקשישים מהווה רק כ- 6 % מכלל האוכלוסייה , אבל קצב גידולה במדינות אלו מהיר . על פי תחזית מוסדות האו " ם , עד אמצע המאה ה- 21 יגדל מספרם של בני ה- 65 ומעלה בעולם כמעט פי שלושה . אם תתממש התחזית , באמצע ה מאה , לראשונה בהיסטוריה האנושית יעלה מספר הקשישים על מספר הילדים בעולם . ב " אירופה המאפירה " , כפי שמכנים כיום את תופעת ההזדקנות ביבשת , קיימת דאגה רבה לנוכח התופעה , והאיחוד האירופי מחפש דרכים להתמודד עמה - באמצעות מגוון תמריצים לעידוד הילודה , הסתייעות במהגרי ע בודה שיחזקו את האוכלוסייה הנושאת , הקלות במדיניות ההגירה למהגרים בעלי מיומנויות נדרשות ועוד . מדדי פיתוח בתחומי החברה והרווחה מדדי הפיתוח בתחומי החברה והרווחה נגזרים מהשכלת האוכלוסייה ומרמת השירותים המסופקים לה בתחומי החינוך , התרבות , הבריאות , הדיור ועוד . שיעור יודעי קרוא וכתוב או שיעור הבערות שני מדדים אלו - שיעור יודעי קרוא וכתוב ושיעור הבערות - משקפים נקודות מבט שונות על אותו נושא , ומטרתם לקבוע את רמת ההשכלה הבסיסית של התושבים במדינות העולם . שיעור יודעי קרוא וכתוב מודד את אחוז התושבים ( הבוגרים ) היודעים לקרוא ולכתוב מתוך כלל האוכלוסייה הבוגרת . שיעור הבערות מודד אחוז התושבים ( הבוגרים ) האנאלפבתים - שאינם יודעים קרוא וכתוב . מדדים נוספים הקשורים להשכלה מודדים את מספר שנות הלימוד הממוצע של תושבי המדינה או את ההוצאה הכספית של המדינה בתחום החינוך . ידיעת קרוא וכתוב היא כלי הכרחי בחייו של האדם בחברה המודרנית . הבערות בולמת את ההתפתחות האנושית , התרבותית , הטכנולוגית והמדעית ומסמנת נחשלות . במדינות המפותחות שיעור יודעי קרוא וכתוב מתקרב ל- . 100 % במדינות המוסלמיות באסיה ובצפון אפריקה , וכן במדינות דרום אמ ריקה ויתר מדינות אסיה , ידיעת קרוא וכתוב נמצאת בעלייה מתמדת ונעה בין 70 % ל- 95 % מכלל האוכלוסייה . ואולם במדינות אפריקה ובחלק ממדינות אסיה העלייה בשיעור יודעי קרוא איטית יותר ומגיעה - 40 % -ל 70 % בלבד מכלל האוכלוסייה . הגורמים לשיעורי הבערות הגבוהים במדינות התת-מפותחות נובעים בדרך כלל ממצוקה כלכלית . בקרב מדינות אלו יש מדינות שלא נהוג בהן חוק חינוך חובה , אך גם באלה שבהן החוק קיים , במקרים רבים ההורים אינם שולחים את ילדיהם לבית הספר משום שהם נזקקים לעזרתם בפרנסת המשפחה . בחברות מסורתיות אחדות יש העדפה מודעת של

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר