עמוד:11

המפות שורטטו בידי קרטוגרפים מקצועיים והן עומדות באמות מידה קרטוגרפיות תקניות . המפות מאפשרות : בחינה של הביטוי המרחבי של התופע ות המוזכרות בטקסט , כמו למשל , תנועת הלוחות הטקטוניים , תפרוסת המחצבים בע ולם , אזורי האקלים בעולם וכדומה . מציאת הקשר בין כמה תופעות המופיעות באותה מפה – למשל , אזורים הסובלים ממחסור במים בעולם מסיבות שונות , הקשר בין הגבולות בין הלוחות הטקטוניים ותפרוסת רעידות אדמה והתפרצויות געשיות . ספר הלימוד , והפעילויות שבו מעודדים תרגול וחיזו ק מיומנויות שימוש במפות . התלמידים נדרשים לחפש מקומות ותופעות , להפיק מידע ממפות ולהסיק מסקנות מעיון בהן . דיאגרמות וגרפים בספר הלימוד הוצגו נתונים סטטיסטיים רבים באמצעות גרפים , דיאגרמות וטבלות . כך לדוגמה : העלייה בריכוז גזי החממה משנת 0 לספירה ועד ימינו , קצב הבליה הכימית והבליה המכאנית כתלות בטמפרטורה ובכמות המשקעים . הנתונים מעודכנים לשנים האחרונות ומסתמכים על מקורות מהימנים ומוסכמים בתחום הדעת . לנתונים הסטטיסטיים חשיבות רבה בתחום הדעת שכן הם מספקים ללומד מידע כמותי על ממדיה ם של התופעות והתהליכים הנלמדים , מאפשרים השוואה ביניהם , הסקת מסקנות והשערות לגבי מגמות עתידיות . הפעילויות משמשו ת ככלי לתהליך ההוראה-למידה ספר הלימוד כולל מאגר גדול ומגוון של פעילויות . אפשר למיין את הפעילויות בספר לפי מדדים שונים : מועד השימוש בפעילויות : חלקן מיועדות להכנה לקראת תהליך הלמ ידה , חלקן מיועדות למהלך תהליך הלמידה וחלקן פעילויות סיכום והרחבה ( וראו על כך גם בפרק הרציונל . ( רמות חשיבה : הפעילויות מאפשרות את התאמת תהליך הלמידה ללומדים בעלי יכולות שונות שכן חלקן פעילויות הדורשות כישורי חשיבה מסדר נמוך , כגון זכירת פרטים או הפקת מידע בסיסי מן הטקסט המילולי ומן החומר הגרא פי , וחלקן נותנות מענה לחשיבה מסדר גבוה יותר , ולביצוען נדרשים כישורי חשיבה מורכבים כמו : השוואה בין מספר רב של גורמים והסקת מסקנות , ניתוח של תהליכים שונים ובחינתן של השפעות הדדיות ביניהם , יישום של עקרונות במצבים חדשים , חשיבה ביקורתית והערכה על פעולות שונות של האדם . טיפוח מכוונות עצמית : הפעילויות כוללות משימות חקר של נושאים ודילמות , לדוגמה דיון באורח חיים הגורם לפליטה מוגברת של גזי חממה ודיון בדרכים לצמצום הפליטה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר