עמוד:8

כישורי יצירת ידע - הכישורים הקשורים להמשגה מקורית ובעלת משמעות אישית של מקורו ת הידע . המשגה זו היא תוצר של דו-שיח רפלקטיב י ויצירתי בין הלומד ובין מקורות הידע השונים . כישורי הפצת ידע – הכישורים הנדרשים , לשם ארגון הידע באופן המאפשר את הצגתו והפצתו . בכל המכלולים גלומה היכולת לקלוט מידע חדש על בסיס ההבנה של דרך הפקתו , וכן היכולת לבנות מידע ולעצבו . כישורי החשיבה מסדר גבוה כגון , סינתזה ובנייה של מידע , נתפסים כיום , על ידי חוקרי למידה , כתהליכים חיוניים לעיבוד משמעותי של מידע . ההנחה המרכזית היא , שהלמידה תתרחש על ידי תהליך הבנייה של משמעות תוך הכרה בכך שידע אינו ניתן להעברה באמצעות מסירתו מגורם אחד לשני ( בניגוד למידע , ( אלא הידע חייב להי בנות על ידי הלומד עצמו , באמצעות ת הליכים של חשיבה פעילה . תהליכי הבניית הידע כרוכים בעיבוד והטמעה של הגירויים החדשים במבנה הקוגניטיבי ובקישורם למערכת המושגים הקיימת . למידה היא אפוא תהליך של " שינוי בתפיסות מושגים " והיא עונה על שלוש מטרות : . 1 שמירת הידע לטווח ארוך . 2 . הבנת הידע . . 3 עשיית שימוש פעיל בידע . מכאן , מסתבר כי אסטרטגיות הוראה המתיימרות להתאים עצמן לעידן המודרני ולטפח לומד אוטודידקט , בעל מיומנויות אוריינות מדעית וטכנולוגיות , צריכות לכוון לחינוך לחשיבה מסדר גבוה . המאפיינים העיקריים של חשיבה מסדר גבוה הם : . 1 היא אינה אלגוריתמית . . 2 נוטה להיות מורכבת . . 3 מסתיימת לעיתים קרובות בפתרונות מרובים , שלכל אחד מהם יתרונות וחסרונות . . 4 כרוכה בשימוש בקריטריונים מרובים , הסותרים זה את זה לעיתים קרובות . . 5 כרוכה לעיתים קרובות בחוסר ודאות . חלק מהנתונים המשפיעים אינם ידועים . . 6 כרוכה בויסות עצמי של תהלי כי החשיבה . . 7 כרוכה בבניית משמעות , כלומר זיהוי של מבנה במה שנראה לכאורה כבלתי מסודר . . 8 דורשת מאמץ . כמות ניכרת של עבודה מנטאלי ת המשולבת בתהליכים ובשיפוטים הנדרשים . כישורי החשיבה העיקריים המקבלים יישום בספר הם : . 1 זיהוי רעיונות מרכזיים ויכולת להבדיל בין עיק ר ל טפל . 2 הפקה ופענוח מידע ממקורות מידע מגוונים : מפות , תמונות , גרפים , דיאגרמות , טקסטים ועוד . . 3 השוואה – פיתוח תבחינים ומציאת הבדלים ונקודות דמיון . 4 הבחנה בין עובדה לבין פרשנות . 5 בניית טיעון הכוללת :

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר