עמוד:7

. 2 פירוט המרכיבים הדידקטיים והמאפיינים המיוחדים לספר הלימוד המידע אקטואלי ורלוונטי בספר נכללים נושאים אקטואליים ואי רועים הנמצאים על סדר היום העולמי . נושאים אלה הם מעוררי עניין ומקרבים את התלמידים אל חומר הלימוד . דוגמאות רבות לאירועים אקטואליים שובצו בתוך הטקסטים לשם המחשה והבהרה . חלק מהמידע הכלול בספר שנוי במחלוקת , והוא מ וצג בפני הלומד כדילמה . כך למשל מוצגת השאלה האם חלקן של המדינות המתפ תחות , העושות כיום צעדים מהירים בפיתוח ובתיעוש , חייבות בהפחתת גזי החממה כפי שמחויבות המדינות המפותחות ; האם הדרך להתמודד עם סוגיות של פגיעה סביבתית היא של צמצום הצריכה והורדה ברמת החיים או על ידי השקעה בפיתוח טכנולוגיות שיקטינו את הנזקים ; האם מדינות העולם מח ויבות כולן להקדיש חלק מתקציבן לסיוע באזורי אסון . הטקסטים והמושגים משקפ ים את תחום -הדעת גאוגרפיה הנושאים הכלולים בספר לימוד זה הם בחלקם מורכבים . כדי לאפשר לתלמידים להבינם , ייעשה מאמץ לנסח את הטקסטים בדרך פשוטה ובהירה , לכתבם כטקסטים קצרים ככל האפשר ולהקפיד על רצף לוגי בין המשפטים והפסקאות . יחד עם זאת , הטקסטים נכתבו ב " שפת הגיאוגרפיה , " שפה שהיא עשירה במושגים , ויש בה פוטנציאל להעשרת " ידע העולם " של הלומדים , שפתם ואוצר המילים שלהם . מכיוון שהמושגים הם אבני דרך חשובות ביותר להבנת נושאי הלמידה , הם קיבלו מקום מיוחד בספר . המושגים המופיעים בטקסט הוסברו והוגדרו בשולי הטקסט ( סמוך למקום בו הם מופיעים בטקסט , ( ובמקרים של מושגים קשים במיוחד נוספה המחשה והדגמה באמצעות תמונה או איור . כמו כן , פעילויות שונות מכוונות לחקירה ולהפנמה של המושגים . מיקוד בתהליכי פיתוח חשיבה בספר ישנה התמקדות בפיתוח כישורי חשיבה ולמידה . התכנים מאורגנים סביב נושאים בעלי רלוו נטיות לעולמו של התלמיד , והפעילויות המלוות את התכנים מכוונות לפיתוח כישורי חשיבה מסדר גבוה ומסדר נמוך יותר . המושג " חשיבה מסדר גבוה " מדגיש באופן כללי את הניגוד שבין " מיומנויות חשיבה נמוכות , " כגון : שינון מידע או שליפתו מהזיכרון ( לפי הטקסונומיה של בלום , ( Bloom , לעומת מיומנויות חשיבה הדורשות פעולות שכליות מורכבות יותר , כגון : יישום , אנליזה , סינתזה והערכה . אפשר למיין את כישורי החשיבה לשלושה מכלולים המשולבים זה בזה : כישורי רכישת ידע - מכלול הכישורים הקשורים בהתמקדות במקורות ידע , הרלוונטיים לנושא הלימוד והחקירה , באיתורם , בליקוטם ובהבנתם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר