עמוד:5

הרציונאל של ספר הלימוד כפי שהופיע בתוכנית הלימודים " גיאוגרפיה ופיתוח הסביבה " לחטיבה העליונה , בשנת – 2008 עמ ' 109 - 108 תחום ההתמחות כדור הארץ והסביבה נועד לאפשר לתלמידים הבוחרים ללמוד חמש יחידות בגיאוגרפיה להרחיב ולהעמיק את ידיעותיהם והבנתם בתחומי הגיאוגרפיה פיזית . נושאי הלימוד ביחידה זו נגזרים מענפיה השונים של הגיאוגרפיה הפיזית : גיאולוגיה , גיאומורפולוגי ה , ליתולוגיה , הידרולוגיה , וקלימטולוגיה . נושאי הלימוד ביחידה דנים בגורמים לתופעות ולתהליכים המעצבים את פני כדור הארץ והמתרחשים בספירות השונות שלו - מסלע וקרקע , אוויר ומים – והשלכותיהם של התופעות והתהליכים על הסביבה ועל האדם . לימוד מכלול התהליכים והתופעות הללו , ניתוח הקשרים ביניהם והבנת התנהלותם המחזורית הם אתגר ללומדים המעוניינים להרחיב ולהעמיק את ידיעותיהם בנושאי הגיאוגרפיה הפיזית . יחידה זו מזמנת במובהק פעילות לימודית שיעדיה הם פיתוח חשיבה מערכתית והבנת הקשרים והזיקות בין תהליכים ותופעות בטבע ובינם לבין פעילות האדם . שיקול דידקטי הנחה את חברי ועדת התכנית לפתוח את לימוד היחידה בגיאוגרפיה הפיזית באסונות הטבע דווקא ( בעבר היה נהוג להתחיל לימוד תחום זה בהסברים תאורטיים , תמטיים וסיס טמטיים של התהליכים וגורמיהם . ( בגלל נסיבות שונות אסונות הטבע למיניהם ( למשל : רעידות אדמה , צונאמי , התפרצות הרי געש , שיטפונות ורוחות הרס ) הפכו לאקטואליים ולרלוונטיים בימינו , והם מותירים את חותמם על האדם , החברה והסובב הטבעי לדורות . האסונות הם מהירים , דרמתיים , " פוטוגניים " ומעוררים עניין ציבורי , ועל כן הם מדווחים בתקשורת חדשות לבקרים , מוכרים ללומדים ומעוררים עניין וסקרנות . הצגת " אסונות " שמקורם בגורמים הפיזיים בפתיחת יחידת הלימוד מיועדת אפוא להגביר את ההנעה ( המוטיבציה ) ללימוד היחידה כולה . הרקע המדעי והגורמים לאסונו ת ולתהליכים פיזיים אחרים , וכן השלכותיהם על האדם – בכל אלה עוסקת היחידה בהרחבה . בלימוד מגוון התהליכים המתחוללים בסביבה הטבעית לא נפקד מקומו של האדם : הוא מושפע ומשפיע , משנה , משתנה ומסתגל , ולעתים אף פוגע ומחבל בסביבה זאת . פעילות האדם גורמת לשינויים בסביבה המשבשים לעתים תהליכים טבעיים ובעקבות זאת מתרחשים אסונות טבע שתכיפותם ועצמתם גדלה . שינויים סביבתיים אחרים הנגרמים בעקבות פעילות האדם הם התחממות כדור הארץ , בצורת ומדבור . היחידה עוסקת בדרכי ההתמודדות של האדם עם אסונות טבע , באופני הניצול של משאבי הטבע והסביבה , ואף סוקרת את הגורמים להפרת האיזון האקולוגי ולשינוי סדרי בראשית במקומות שונים בעולם והשלכותיהם . בלימוד הנושא יש לתת את הדעת לטיפוח מודעות הלומדים לחשיבותה של השמירה על הסביבה , לעידוד מעורבות פעילה בתחום זה ברוח עקרונות הקיימות ולהערכת מקומו של האדם במערכות הטבעיות והדילמות המוסריות הנגזרות מניצול הסביבה הטבעית ומשאביה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר