עמוד:2

. 1 רציונל הפיתוח ותיאור התוכנית ייחודו של מקצוע הגאוגרפיה הוא בראייה מערכתית ובין-תחומית של תופעות ותהליכים בסביבה הטבעית ובסביבה האנושית . הגאוגרפים לומדים וחוקרים תופעות ותהליכים שיש להם ביטוי מרחבי , מסבירים אותם ומנתחים את קשרי הגומלין ביניהם . נושאי היחידה " כדור הארץ והסביבה " בתכנית הלימודים החדשה נמצאים בחזית המחקר הגיאוגרפי , הם רלוונטיים לצורכי הלומד ולצורכי החברה והם מהווים סוגיות מרכזיות בדיון הציבורי בפתח המאה ה- . 21 הנושאים המרכזיים בתוכנית הם : אסונות טבע והתמודדות האדם עמם ; תהליכים מחזוריים המעצבים את פני כדור הארץ ; משאבי טבע ואוצרות טבע וניצולם ; זיהום משאבי טבע וסביבה ; שינויים סביבתיים גלובאליים . כדי לבחון את התהליכים והתמורות האופייניים ל כל נושא , תוכנית הלימודים מציגה מוקדי הוראה מרכזיים כגון : ההשלכות של תנועת הלוחות על אזורים שונים בעולם , סיפורו של גרגר חול , דרכי התמודדות עם נזקי הרעש והגעש במדינות מפותחות ובמדינות פחות מפותחות , המאפיינים של משאבי טבע מתכלים ושאינם מתכלים , זיהום גלובאלי קצר טווח וארוך טווח ועוד . מוקדי הוראה אלה שימשו כאבני דרך בפיתוח חומרי הלמידה . ספר הלימוד נותן ביטוי מלא לתוכנית הלימודים החדשה ספר הלימוד מזמין את התלמיד לחקור ולהבין את העולם בו הוא חי . בתהליך ההבניה של הידע הגיאוגרפי , התלמיד יתוודע לעולם מורכב המושתת מצד אחד על מערכות של תופעות , עקרונות וחוקים , ומצד שני הוא יתוודע לעולם הנתון לשינויים צפויים ובלתי צפויים , לאי ודאות ולדילמות ושאלות שנשארות פתוחות . הידע שהתלמיד יצבור במהלך הלימוד בספר , המניפולציות שיערוך במידע , וההתנסות בפיתרון בעיות ובתהליכי קבלת ההחלטות הם חלק חשוב ממיומנויות החשיבה והביקורת המזומנות לו באמצעות חומרי הלימוד המוצעים . בחומרי הלימוד המוצעים משולבים מקורות מידע מגוונים – מפות , תצלומים , נתונים סטטיסטיים , ממצאי מחקרים , קישורים למידע ברשת ועוד . יש בהם הכוונה לשימוש מושכל במקורות המידע ולרכישת מי ומנויות של אוריינות מידענית . חומר הלימוד משקף דעות ועמדות שונות בתחומים הרלוונטיים ומעודד פיתוח לומד בעל הכוונה עצמית ובעל חשיבה ביקורתית . תשומת לב מיוחדת מוקדשת לחינוך ערכי . חומרי הלימוד מזמנים פתיחת צוהר אל הסביבה הקרובה , אל העולם הרחב , ואל סוגיות סביבתיות ברמה הבין-לאומית והמקומית . מצויה בהם קריאה ללומד להיות ער לסביבתו , לתהליכים ולתופעות היוצרים אותה , לקשר שבין פעילות האדם ואיתני הטבע ולפעילות למען שמירת איכותה ; הם מציידים את התלמיד ים ביכולת ל התבונן סביב , להאזין לחדשות ולקרוא עיתונים באופן מושכל וביקורת י ; מביאים מידע על המנגנונים היוצרים תופעות על פני כדור הארץ ועל

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר