עמוד:16

ד . דיון דילמה דילמה נוצרת כאשר קיימים ערכים סותרים או השקפות- עולם מנוגדות . במקומות אחדים בספר מופיעות דילמות , וכדאי לעסוק בהן בטכניקת ההוראה- למידה הנקראת " דיון . "דילמה הצעה למהלך פעילות : שלב א : שיחה במליאת הכיתה , לשם בירור מהות הדילמה . בשיחה זאת יש להעלות באופן ברור וחד-משמעי את הערכים והשקפות- העולם הבאים לידי עימות . שלב ב : התלמידים מתחלקים ל- 3 קבוצות דיון : . 1 קבוצה ובה כל התלמידים המצדדים בערך האחד . . 1 קבוצה ובה כל התלמידים המצדדים בערך האחר . . 3 קבוצה ובה התלמידים שלא החליטו החלטה חד- משמעית . בכל קבוצת דיון התלמידים מעלים את הנימוקים לתמיכתם בערך האחד או האחר . שלב ג : התלמידים יושבים ב- 3 הקבוצות במליאת הכיתה ודנים בדילמה . חשוב מאוד לשלב בדיון זה משחקי תפקידים וויכוחים בין מספר מצומצם של משתתפים ) שאר תלמידי הכיתה צופים . ) שלב ד : מאפשרים לתלמידים ששינו את דעתם במהלך הדיון לשנות את מקומם , ולהסביר מדוע שינו את דעתם . שלב ה : התלמידים מסכמים בכתב את הדעות השונות ומביעים את דעתם האישית המנומקת . א . שילוב אקטואליה בלימוד הנושא לנושאים רבים בספר יש ביטוי בחיי היום יום ובאמצעי התקשורת , וחשוב מאוד לשלב חומרים אקטואליים במהלך הלימוד . לשילוב האקטואליה מטרות שונות : - עדכון נתונים ותופעות . - העשרת הנושאים הנלמדים . ג . מציינים את הקשרים בין המושגים באמצעות קווים מחברים ובאמצעות מילות קישור המתארות את סוג הקשר . מה הם יתרונות המיפוי ? מתי אפשר להשתמש בו ? - בעזרת מיפוי מושגים אפשר לזהות את הידע המוקדם של התלמידים על הנושא , ולעקוב אחר התקדמותם . - מיפוי המושגים הוא דרך טובה לארגון ידע , לרכישתו , לזכירתו וליישומו . - בעזרת מיפוי מושגים אפשר לתכנן עבודה בנושא אישי . - מיפוי מושגים הוא דרך טובה לסיכום פרק או נושא . - מיפוי מושגים הוא דרך טובה לחידוד החשיבה במטרה לאתר קשרים וזיקות גומלין בין תופעות ותהליכים , ולהבין את משמעות הקשרים שאותרו . - מפת מושגים יכולה לשמש כלי להערכת תהליך הלמידה . - בעזרת מיפוי מושגים אפשר לאתר טעויות חשיבה של הלומדים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר