עמוד:13

יצירתיות יש פעילויות שהמוקד שלהן הוא ב יצירתיות הנדרשת מן התלמיד בביצוען . פעילו ת יצירתית דורשת חשיבה אחרת , לא שגרתית , וזו מבוססת פעמים רבות על היכולת להסב את המידע לסוגה שיש בה ביטוי לדמיון או ליכולת תיאורית , סיפורית , ציורית וכדומה . פעילות יצירתית היא פעילות פתוחה ואין בה " נכון" או " לא . "נכון יש בה ביטוי לכישרון ולהשקעה של התלמיד . ל דוגמה : פעילות 8 בעמ' : 61 " נניח שאתם עובדים במשרד הקליטה , וצפוי גל עלייה גדול נוסף בשנים הקרובות . הכינו תכנית לקליטת העלייה . בתכניתכם הפיקו לקחים מן הקשיים והבעיות שליוו את העליות הקודמות , והעלו רעיונות חדשים שנראים לכם יעילים מאלה שהשתמשו בהם בעבר . אפשר , כמובן , להתייעץ עם חברים ומכרים שעלו ארצה במהלך השנים . מרוצים ? נראה לכם שהתכנית שלכם מוצלחת ? - שלחו אותה למשרד הקליטה " . מספר השותפים לפעילות רוב הפעילויות מתאימות לעבודה עצמית , אך מצאנו לנכון לשלב פעילויות רבות שמומלץ לבצען בקבוצה או אפילו במסגרת מליאת הכ יתה . בפעילויות כאלה , שיתוף פעולה בין חברי הקבוצה עשוי לתרום ליצירת תוצר משותף טוב יותר ולבניית הידע של היחיד . תפיסות חדישות בחינוך מדגישות את התהליך הבין -אישי בלמידה - תהליך שבו הפרט מפיק משיתוף הפעולה משמעויות שהוא יכול להגיע אליהן רק בדרך של משא ומתן בין- אישי . משך הפעילות יש פעילויות שהן מוגבלות בהיקפן ודורשות זמן עבודה מצומצם , ופעילויות אחרות הן מקיפות יותר ולביצוען נדרש זמן רב . מרבית הפעילויות המשלבות דיון בקבוצה דורשות זמן עבודה ממושך יחסית . גם הפעילויות לסיכום היחידה הן רחבות - היקף ומכלילות . פעילויות אלה מחייבות את הלומד לסרוק את המידע על הנושא ולהבין תהליכים רבים הקשורים אליו , כדי לבנות את התמונה המלאה . כדי לבחון את סוגי הפעילויות השונים , יש לבדוק את מקומה של כל פעילות ברצף שבין גבוה לנמוך בכל אחד מהמדדים שמנינו . אך יש לזכור כי קיימים חיתוכים רבים ואפ שרויות לצירופים שונים בין המדדים הללו : פעילות יכולה לדרוש גם כישורי חשיבה גבוהים , גם יצירתיות , וגם זמן רב לביצוע , ופעילות הדורשת כישורי חשיבה גבוהים יכולה לדרוש יצירתיות נמוכה וזמן קצר לביצוע .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר