עמוד:10

ג . רצף התכנים וארגון הלמידה מחשבה רבה הושקעה בארגון החומר הכלול בספר ובחלוקתו ליחידות , לפרקים ולסעיפים ) היחידות דומות באורכן . ) הספר מאפשר למידה מודולרית , ואפשר לבחור את סדר הלמידה ביחידות השונות שבו . אפשר לבחור כמה זמן להקדיש לכל יחידה . ובכל זאת יש איזה שה וא " היגיון" בארגון היחידות בספר : שלוש היחידות הראשונות – אוכלוסייה , כלכלה ותשתיות מודגמות היטב ביחידה הרביעית העוסקת ביישובים בישראל . שתי היחידות האחרונות – מערכות הנוף בישראל ) היחידה החמישית ( ואיכות הסביבה ) היחידה השישית ( - באות בזו אחר זו שכן בין שני ה נושאים האלה קיים קשר הדוק . כאמור , אפשר לבחור סדר למידה שונה מזה הקיים בספר . למשל , מטבלה א 11 ) עמ' ) 33 אפשר להסיק שמספר התלמידים הלומדים באוניברסיטאות גדל בקצב מהיר בהרבה מקצב הגידול של אוכלוסיית ישראל . התמונות - מאות התמונות הפזורות בספר נותנות ביטוי חזותי לתופעות ולתהליכים בישראל , והן מאפשרות להשיג כמה יעדים לימוד יים : להמחיש ולהדגים נושאים שונים . לעתים קרובות הדגמה והמחשה חזותית הן הדרכים הקצרות והיעילות ביותר להבנת מושג . לעורר מעורבות רגשית - הזדהות , כעס , התפעלות , פחד , צער וכדומה . לקרב אותנו למקומות ולאנשים רחוקים מאיתנו בזמן ובמקום . להשוות בין תופעות . חשוב לס ייע לתלמידים לדלות מידע רלוונטי מן התמונה ולעמוד על הקשר שבינה לבין התופעה או התהליך שהיא מדגימה . כמו כן יש להביא בחשבון שהתמונה מוסרת התרשמות סובייקטיבית של הצלם , ועל כן יש לנהוג בזהירות במידע שהיא מספקת . אפשר להשתמש בתמונות במהלך לימוד הנושא בכמה דרכים : אפשר להתעכב על התמונות תוך כדי קריאת הטקסט ) לכל תמונה יש הפניה מן הטקסט ( ולהתבונן בתופעות שהן מדגימות . אל חלק מן התמונות אפשר להפנות גם במהלך הלימוד של נושאים או פרקים אחרים . אפשר לפתוח או לסכם את הלימוד של כל אחד מפרקי הספר באמצעות התמונות : לגלות מה הם נושאי הפרק ) כפתיחה ( ולהמחיש את המושגים הכלולים בפרק ) כסיכום . ) כדאי להכין אוסף תמונות בנושאי הספר . אפשר להסתייע בתמונות שצילמו התלמידים ובני משפחתם , וכן בתמונות מכתבי עת , מן האינטרנט ומעלונים של חברות תיירות , החברה להגנת הטבע , הרשות המקומית וכדומה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר