עמוד:5

מיומנויות וכישורים התכנית מזמנת לתלמיד את האפשרות לרכוש במהלך הלימוד מיומנויות וכישורים מתחום הגיאוגרפיה וכן אסטרטגיות לפיתוח חשיבה מסדר גבוה . בין הכישורים המודגשים בספר לימוד זה מצויים הפקת מידע ממקורות מידע שונים - איסופו , ארגונו , עיבודו וניתוחו , וכן פיתוח חשיבה ביקורתית וטיעונית . אמצעי הלמידה המגוונים יוצרים סביבה לימודית עשירה ועדכנית . המידע מופיע בצורות ייצוג רבות : לצד הטקסטים שולבו מפות , שהן " כלי העבודה" המרכזי בגיאוגרפיה , וכן שפע של תמונות , טבלאות , גרפים ודיאגרמות . בסביבה כזו המורה יכול להנחות ולכוון את התלמידים לפעילויות שונות המחזקות מיומנויות של אוריין מידע חושב , כגון : זיהוי מקורות מידע ; פיתוח אסטרטגיות חיפוש מוצלחות ; ארגון ועיבוד התכנים אלה הם הנושאים המרכזיים של הספר : - גבולות – השינויים העיקריים שחלו בגבולות ישראל במשך ההיסטוריה והגישות השונות לקביעת גבולות הארץ המצויות בקרב בחברה הישראלית . - אוכלוסייה – אוכלוסיית ישראל על קבוצותיה השונות , תהליכי השינוי העיקריים העוברים עליה , ומקומן של העליות לישראל והשפעתן על דמותה של המדינה . - כלכלה - התהליכים העיקריים המעצבים את כלכלת ישראל : כוחות השוק והמעורבות הציבורית , תהליך הגלובליזציה , וכן השפעתם של תהליכים אלה על ענפי הכלכלה העיקריים . - תשתיות – חשיבותן והתפתחותן של מערכות התשתית בישראל – מערכת המים , מערכת האנרגיה ומערכות התחבורה והתקשורת . - יישובים - התהליכים שבעקבותיהם רוב היישובים ורוב התושבים בישראל קשורים כיום לאחת מארבע המטרופולינים ) תל אביב , ירושלים , חיפה ובאר שבע ;) עיצוב מפת ההתיישבות הישראלית מלפני הקמת המדינה ו מאז הקמתה ; וכן התמורות שעוברות על סוגי היישובים השונים מאז הקמת המדינה ועד היום . - מערכות הנוף בישראל – מערכות הנוף העיקריות בישראל - המערכת הים -תיכונית והמערכת המדברית , ויחסי-הגומלין בין המרכיבים הבונים אותן : האקלים , צורות הנוף והמסלע , הקרקעות , הצמחייה וכמובן – האדם . - איכות הסביבה – דיון במצב הסביבה כיום - ניתוח בעיות הסביבה העיקריות בישראל : שטחים פתוחים , חוף הים , זיהום נחלים , פסולת מוצקה , זיהום אוויר . השפעתן של בעיות הסביבה על החיים במדינת ישראל ועל עתידה של המדינה . שילוב גישות גיאוגרפיות חדשות ונושאים חדשים הספר עוסק בנושאים חדשים המעסיקים את הגיאוגרפיה כיום ) לד וגמה גלובליזציה , תקשורת , נשים , ) ועל כן הוא גם עושה שימוש במושגים חדשים ) לדוגמה הון אנושי , חברת הזנק . ) כמו כן מוצגות בספר גישות חדשות לנושאים מסורתיים . לדוגמה : פרק הכלכלה מאורגן לפי תהליכים כלכליים ) ולא לפי ענפים , כפי שהיה נהוג , ) ופרק היישובים מתמקד ב 4 – ה מטרופולינים והשפעתן על המרחב .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר