עמוד:25

הוא מתפקידם של החוקרים באקדמיה , הפירוט הפרטיקולרי עשוי להיות חומר חינוכי בידי המורים . דומה שהוא הדין בתכניות הלימודים ובספרי הלימוד בחברה הטרוגנית שאין בה הסכמה מלאה על תכנים תרבותיים ועל ערכים . במקום ובזמן של שונות תרבותית גדולה , תכניות הלימודים וחומרי הלימוד יימנעו מדגשים אידיאולוגיים ותרבותיים העשויים להיות שנויים במחלוקת . אלה יושארו למורות ולמורים בכתות הלימוד השונות . ספר לימוד אינו טקסט קאנוני שאסור לסטות ממנו . הוא מציע את הידע המדעי המעודכן והחדיש . כל היתר " פירושה הוא , זיל ... "גמור כך , המורות והמורים בבתי האולפנה השונים יוכלו לפרש את חומרי הלימוד כהבנתם ובהתאם לידע וליכולת של תלמידיהם להפנים את הקשר של הידע עם הערים והתרבות הקרובים ללבם . אמנם , שיטה זו מציבה בפני המורות והמורים דרישה לכישורים חינוכיים פדגוגיים ודידקטיים הקשורים לכשרון ההפנמה של תוכני הלימוד וחיבורם עם עולם רוחני ותרבותי מוגדר . אין זו משימה פשוטה כלל ועיקר , אך היא אחד האתגרים החשובים הניצבים היום בפני מורות ומורים בחברה הישראלית . וכמו המודל של רבי מאיר שמחה הכהן מדווינסק , גם אם לא נגיע לשלמות , הרי ההתכוונות והשאיפה הן הן התכלית . 1 הגלובליזציה וערי עולם זכו למחקרים רבים ומגוונים . ראו : ד nd : בפק e ר here ר" n , ב edm י ohn Fr ק nox ק ל u ב n : P י rch" , ב y Rese פיד d ל or ר ז de o ב ec ד & or ( eds ל y בר . ק er פ Press , , ) . Pe . צי n ר dge י r ג m בד em , פ ys ק d ל or ר ב n י es יפיד d ל or ר dge , 1995 , pp י r ג m בד . ew ; 21-47 ק he ר s , פ en פ scon יד s פד nd ב on יפבתילבג o ל ssen , G בק ביכ s בק ew ק 1998 Press , , כ or ר . s 2 פ c ילז on ד c י hn פד o פ ons יפ u ל o ק e לגי ex ל onomy : F פ u ד h , פ do י p בק h פ , Ru ז e o פ u פיפ ns ד . ק . ר . 1997 . p . 46 ד . ד on , פ ng י sh בר ce Press , ב . Pe cs 5 יפיל nd Po ב y פיפ den ד" , לבצבלד ל u ב P כ n יכ j יד n ב j פ n : Ger י d" , ל or ר ng י s ילבג o ל G ב n י ns & ב H erg ג ppen י n ק 3 לב c יפיל he Po ר" nn , ב m פפ n Go ב e ק פב פ emp פפד n ד d : ל or ר ur ק ז ng o י on יפיפ r ב P . 4 ל o ר cs , יפיל d Po ל or ר s" , י ys לב n ד . pp . 512-519 , ) 1252 ( 4 דוגמה להתפתחות זו ראו : דפנה בירנבויםכרמלי , צפונים : ´ על מעמד בינוני ישראלי , הוצ ´ מאגנס , ספריית אשכולות , האוניברסיטה העברית , ירושלים , תש"ס . 5 ) ב n י phy ב Geogr לב c יפיל or : Po פ c ב F לבי or פי err ר he ר uspers , eds . ) , י oss ר d , ל or ר ng י s ילבג o ל G m , 2001 , pp . 31-50 ב erd פ ms ד . 1 בדילמות דומות דן הפרופ ´ משה ארנד במאמריו , ראו לדוגמה : משה ארנד , "על הנטיה , "להחמיר בתוך : מ ´ ארנד וא ´ זלקין ( עורכים , ( החינוך הדתי והנטיה להחמיר , טפר , תלאביב , , 1221 עמ ´ , 72 11 על המתח בין חינוך הטרונומי לקיום מצוות לבין פיתוח אישיות בעלת נדבךעל אוטונומי ; וכן מ ´ ארנד , "המחנך הדתי בתקופה פוסטמודרנית" בתוך פרקי חינוך והוראה , אסופת מאמרים של פרופ ´ משה ארנד , הוצ ´ מאירים , המכללה האקדמית לחינוך ע"ש רא"מ ליפשיץ , ירושלים , תשס"א , עמ ´ 231 . 212 7 צבי לם , "רעיון הפלורליזם ויישומו בחינוך , "הישראלי בתוך : אילן גורזאב ( עורך , ( חינוך בעידן השיח הפוסט מודרניסטי , הוצ ´ מאגנס , האוניברסיטה העברית , ירושלים , תשנ"ז , עמ 237 . 212 us 2 פב on ד בלטינית שאיפה , רצייה . 2 ישעיהו ליבוביץ , בין מדע לפילוסופיה , אקדמון , ירושלים , תשמ"ז , עמ ´ 271 . 221 13 יצחק שנל , "גאוגרפיה כאתגר , "חינוכי בתוך : עמוס הופמן ויצחק שנל ( עורכים , ( ערכים ומטרות בתכניות הלימודים בישראל , הוצ ´ רכס ומכללת בית ברל , תלאביב , , 2332 עמ ´ 113 . 121 11 צביה פיין , מאירה שגב ורחלי לביא , ישראל : האדם והמרחב , נושאים נבחרים בגיאוגרפיה , מט"ח , תלאביב , 2332 . 12 עיתון הצופה , 15 . 11 . 2332 . on " 13 יפב duc ד לב c י ph ב er on Geogr פ r ב h ד לב on יפב ern פ n ד on , , " י n ר לב c י ph ב Geogr לב on יפב ern פ n ד , 1992 נוסח עברי : פרופ ´ יורם ברגל , אוניברסיטת חיפה . 14 צבי לם , לחץ והתנגדות בחינוך מאמרים ושיחות , ספריית פועלים והוצ ´ הקיבוץ הארצי , תלאביב , 2333 עמ 31 . d 15 יגי , לבצבלד ל u ב . P edge 11 לל d Go לב n י er , Reg פפ u ד . ק n ב us ק he & ר" , זב Gr . ק m בילליר n י ons יפ g Ques יד pher , 54 ( 3 ) , 2002 , pp ב Geogr לב on י ess ז he Pro ר phy" , ב .. 335-317 . Geogr

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר