עמוד:23

הגיאוגרפיה של ארץ ישראל . הצגת נושא זה בספר לימוד לבתי הספר , עשויה להעלות דילמה חינוכית : הידע הדיסציפלינרי מושפע מתהליכי הגלובליזציה בכך שהוא מוצג באופן רלטיביסטי . כך , הוא עשוי להציג זיקות שונות לארץ , הנובעות מתפיסות שונות ומדתות שונות . הרלטיביזם אינו מעדיף גישה כלשהיא ואינו מעריך את הגישות השונות . ירושלים היא עיר קדושה לשלוש דתות ; האם ספר לימוד ישראלי אמור להתייחס בשוויון נפש לשלושתן ? הדיון הדיסציפלינרי האובייקטיבי צריך להתייחס אל שלוש הדתות , אך המטרה החינוכית אינה נייטרלית , כיון שהיא כוללת משימה של הנחלת הזיקה של התלמידים אל העיר . יתר על כן , החברה הישראלית מגוונת מאוד ויש בה קבוצות אידיאולוגיות שונות , כמו גם בני דתות שונות . המשמעויות של הזיקה בין עם וארץ בהקשרים הישראליים , אינן זהות אצל כל הקבוצות . עיצוב המרחב הציבורי ואופי הפעילות בו הם עניינים גיאוגרפיים שמעורבים בהם ערכים ויש בהם פוטנציאל של התנגשות . כך , כאשר ספר לימוד , שעניינו גיאוגרפיה של ישראל , עוסק בהתפתחות מערכת המסחר והשירותים בעיר הישראלית , תוך תיאור מרכזי קניות ענקיים מחוץ לערים פאוור סנטר הפתוחים כל שבעת ימי השבוע ובהם אלפי קונים יומיום ובסופי שבוע עשרות אלפים , הוא מציב בעיה ערכית וחינוכית : המסר ה גלובלי ´ הסמוי בתיאור האמור , הוא מחיקת השבת מהמרחב הציבורי של העיר הישראלית . לא רק התוכן הדתי היהודי נמחק , אלא גם הכותרת . אין כאן שבת ´ אלא סוף שבוע תרגום מלולי של ה וויק אנד ´ המערבי החילוני , הגלובלי . האם אפשר להציג את הנושא הזה ללא התייחסות למשמעויותיו הערכיות ? לכאורה , אפשר היה לטעון שתפוצת המסחר והשירותים בעיר וזמני פעילותם הם נייטרליים מבחינה ערכית או תרבותית , וספר הלימוד המקצועי רשאי להציגם כפי שהם . אולם , עיון נוסף בפרק הזה , יבהיר שההצגה הזאת אינה נייטרלית . ההתפתחות האמורה היא חלק מהקדמה העירונית . אין ספק שהצגה כזאת תגרום דיסוננס אצל חלק גדול מהתלמידים , בוודאי אצל הדתיים שבהם . אי אפשר להתעלם מהתפתחות עירונית כזאת , אבל אפשר וצריך להשתמש בה כהזדמנות לדיון באופי השבת במדינה יהודית ובמשמעויותיה הסוציאליות כיום מנוחה . בדיון ביקורתי על תכנית הלימודים בגיאוגרפיה בישראל נטען כלפיה , כי היא איננה מצליחה ליצור איזון בין החינוך לזהות לאומית לבין הכיבוד של ה"אחרים" וכי " ספרי הגיאוגרפיה של ארץ ישראל רוויים עדיין בפרשנות לאומית צרה המאדירה את המפעל הציוני ומגמדת זהויות . "אחרות 13 לעומת זאת , כלפי ספר לימוד חדש בגיאוגרפיה של ישראל , . 11 טען הרב יעקב אריאל , רבה הראשי של רמת גן , במכתב לשרת החינוך , כי הספר " נטול יהדות ונטול ערכים" משום שאין הוא מקדיש תשומת לב לחינוך לאהבת הארץ ומתייחס באופן נייטרלי לקבוצות הדתיות השונות הקיימות בה . 12 הדילמה המרכזית בהקשר זה היא כיצד להשביע רצון כולם ? בשנת 1222 פורסמה מטעם האיגוד הגיאוגרפי הבינלאומי " אמנה בינלאומית לחינוך . "גיאוגרפי באמנה זו כלולים גם עמדות , ערכים והתנהגויות שיובילו את התלמידים לסדרה של תוצאות רצויות ובהן : להתעניין בסביבתם ובמגוון האיפיונים הטבעיים והאנושיים שעל פני כדור הארץ ; להעריך את יופיו של העולם , מצד אחד , ואת תנאי המגורים של האנשים , מצד שני ; לדאוג לאיכות הסביבה ותנאי המגורים האנושיים לדורות הבאים ; להבין את הערכים והעמדות המשפיעים על קבלת החלטות ; היות מוכנים להשתמש בידע גיאוגרפי ומיומנויות בצורה הולמת ואחראית בחיים האישיים , המקצועיים והציבוריים ; לכבד את הזכויות והשוויון של כל האנשים ; להיות מוכנים

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר