עמוד:16

. 1 דילמות חינוכיות בעידן הגלובלי מאת פרופ ´ יוסף שלהב תהליכי הגלובליזציה , שעיקרם גיבוש מערכות כלכליות שאינן מתחשבות בגבולות מדיניים ובמשק הלאומי , גוררים אחריהם תמורות מפליגות בחברה , בתרבות ובמדיניות . תנועה של הון , מוצרים , אנשים ורעיונות — ללא התחשבות בגבולות לאומיים ומדיניים מעצבת מחדש את הגיאוגרפיה העולמית של הפעילות האנושית ומציבה אתגרים חדשים בפני הפרט ביחסיו עם הקהילה , עם ארצו ועם מדינתו . ההיבטים החינוכיים של תהליכים אלה עוסקים במתח שבין המרכיב האינסטרומנטלי המיועד לפתח מיומנויות וכישורים אוניברסליים , מחד גיסא , לבין המרכיב הערכי והפרטיקולרי , מאידך גיסא . באלה דן המאמר שלהלן . א . "ואהבת לרעך כמוך" " ואהבת לרעך כמוך" ( ויקרא יט , יח , ( הוא מסר חברתי בסיסי ונפוץ מאוד בעולמה של היהדות . הלל הזקן , כמאה שנים לפני חורבן הבית השני , העמיד עליו את כל התורה כולה : " דעלך סני לחברך לא תעביד זו כל התורה כולה ואידך פירושה הוא" ( שבת לא , ע"א . ( כך גם מתרגם יונתן בןעוזיאל ( מן התרגומים הירושלמיים ´ הפרשניים ) את הפסוק האמור : " ותרחמי לחברך , דמן את סני לך , לא תעביד . "ליה קרוב למאתיים שנה אחרי הלל הזקן רבי עקיבא , בדור השלישי של התנאים , אומר על הפסוק הזה : " זה כלל גדול בתורה" ( ראו להלן . ( אולם , יש קושי גדול בפירוש המלולי המדוייק של שלוש המילים האמורות . את הקושי הגדול ניסח הנצי"ב בפירושו " העמק : "דבר " אי אפשר לפרש כמשמעו . בידוע דחייך קודם לחיי חברך . אלא הרמב"ם פירש בהלכות אבל פי"ד כמו שאתה חפץ . "מחברך וספורנו מפרש : " אהוב בעד רעך מה שהיית אוהב בעדך אם היית מגיע . "למקומו מאידך , אם מעמידים את העיקרון הנעלה הזה על המינימום , כפי שעושים הפירושים האמורים , במה ייחודו ? במה גדולתו ? פירוש מעניין לציווי הזה מציע רבי מאיר שמחה הכהן מדווינסק ( 1221 1243 ) בפירושו "משך חכמה" לפרשת קדושים . הוא תמה על החשיבות של מצווה זו שעשו אותה עיקר . הוא מציג דגש על האדם , הקהילה והחברה : " הענין דאמרו במדרש תמורה : כשם שהבגד מעיד על האורג והבנין על הבנאי , כן העולם מעיד על השם יתברך ... [ פירוט המורכבות של הבריאה ] כל זה הסדר הנפלא יאמר כי יש אלוקים בארץ אשר הוא סידר אותם באופן נפלא ובאופן הזה תעיד הבריאה על הבורא . "יתברך אחת מתכונות הבריאה היא הבחירה החופשית של האדם , על פי רצונו , בחירה שאינה מוכתבת על ידי תנאי הטבע אלא היא מתחדשת בכל החלטה והחלטה של האדם . " כי בעתיד יתכן אשר יבחר ההיפוך וא"כ בכל זמן שייך ששב אל ה , ´ השלמות שעושה עכשיו הוא אינו ענין שכבר מוכרח עליו , רק מה שתלוי בבחירתו ובחר בזה . "מחדש הרב מדווינסק דוחה בזה את הגישה הדטרמיניסטית שהייתה מקובלת בתקופתו . הוא מציב אתגר לאדם ואינו מטיל עליו כורח .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר