עמוד:11

. 1 הערות על תהליכי פיתוח ותהליכי תכנון הצורך לפתח ולתכנן יחידה זאת מהווה מבוא כללי לספר . כאן תשאל שאלת היסוד שמהווה את התכלית לספר כולו : למה יש צורך לפתח ולתכנן ? נקודת מוצא טוענת שלאדם יכולת לתכנן , למשל : סדר פעולות ומעשים במשך היום , מהלכי פעולה כדי להשיג מטרות בחיינו כמו גם לבצע תכנון ופיתוח של המרחב שמסביבנו , היא בעצם יכולתנו לשלוט , גם אם לא בצורה מוחלטת , במציאות . בתקופות קדומות יותר שיתוף הפעולה בין קבוצות גדולות של אנשים הייתה מוגבלת . כל משפחה או גרעין של חיים , דאג בעצמו למרבית צרכיו . בכל תא כזה היה קיים הידע לאסוף ולהכין מזון ( מאוחר יותר גם איך לגדל מזון , ( להתקין מלבושים , לבנות קורת גג וכלים לשימושים שונים . על מנת לממש צרכים אלו על גרעיני החיים היה הצורך לתכנן מה עליהם לעשות ולפתח את משאביהם בהתאם לכך . התכנון והפיתוח לא היו קיימים רק בספרה הביתית-פרטית כי אם גם בספרה הציבורית . הצורך במקומות פולחן ושלטון , כמו גם היכולת לשלוט בממלכות ואימפריות , חייבו תכנון ופיתוח שחרגו מהתחום הפרטי . היום לא כל אחד יודע גם לתפור , גם לאפות לחם , וגם לבנות בית . הידע כיום ממודר והעשייה האנושית עברה תהליך ארוך של התייעלות , כך שאנשי מקצוע ומלאכה מספקים עבור הכלל את הצרכים שלהם . אחד הוא החייט , השני אופה לחם , השלישי בנאי והרביעי , למשל , הוא עורך דין . מכיוון שמערכות החיים כיום כה מורכבות , האינטרסים של בני האדם מיוצגים באופנים שונים , הן במערכת הפוליטית , בה מייצגים הפוליטיקאים והממשלה הנבחרת את דעתם של הרוב , והן בחיי היומיום . דוגמאות יש לרוב : אם ברצוננו ללבוש מעיל , נרכוש אותו בחנות בגדים או נזמין במיוחד אצל חייט ; את חומרי המזון הבסיסיים איננו מגדלים בחצר אלא רוכשים ממישהו אחר ; כשאנו רוכשים בית או דירה , רוב הסיכויים הם שהם תוכננו על ידי אדריכל . כל אנשי המקצוע הנ"ל ואחרים עונים על הצרכים שלנו . אם אנו יודעים שאין ביכולתו של כל אחד ואחד מאיתנו להבין בכל אותם מרכיבים שונים , אנו סומכים את ידיהם של אנשי המקצוע . הם מייצגים את האינטרסים שלנו , מהפשוטים שבהם עד המורכבים שבהם . תהליכי תכנון ופיתוח קיימים כאמור בכל קני המידה האנושיים , החל ממשק הבית ועד הרמה הבינלאומית , אך ספר זה יתמקד באותם תהליכים הנעשים בקנה המידה של ההתארגנויות החברתיות-פוליטיות של בני האדם . קרי , החל מהרמה היישובית ומעלה . מהו פיתוח ?

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר