עמוד:3

. 0 רציונל הפיתוח ותיאור התוכנית ייחודו של מקצוע הגיאוגרפיה הוא בראייה מערכתית ובין-תחומית של תופעות ותהליכים בסביבה הטבעית ובסביבה האנושית . הגיאוגרפים לומדים וחוקרים תופעות ותהליכים שיש להם ביטוי מרחבי , מסבירים אותם ומנתחים את קשרי הגומלין ביניהם . נושאי היחידה " הפיתוח והתכנון המרחבי" בתכנית הלימודים החדשה נמצאים בחזית המחקר הגיאוגרפי , הם רלוונטיים לצורכי הלומד ולצורכי החברה והם מהווים סוגיות מרכזיות בדיון הציבורי בפתח המאה ה . 21 – הנושאים המרכזיים בתוכנית הם : תהליכי הגלובליזציה והשפעתם על המרחב הפיזי והאנושי ; תהליכי שינוי במרחב העירוני ובמרחב הכפרי ; אי– השוויון המרחבי המתבטא בפערים גדולים בין חבלים בעולם ; השלכות סביבתיות של הפיתוח המרחבי . כדי לבחון את התהליכים והתמורות האופייניים לכל נושא , תוכנית הלימודים מציגה מושגים ומוקדי הוראה מרכזיים כגון : תפרוסת האוכלוסייה , פיתוח בר קימא , קשרים מרחביים , יחסי אדם-סביבה , ניהול הסביבה ושימורה , מדדים לבחינת רמת פיתוח , ומאפייני החלוקה החברתית של המרחב העירוני . מושגים ומוקדי הוראה אלה ישמשו כאבני דרך בפיתוח חומרי הלמידה . ספר הלימוד נותן ביטוי מלא לתוכנית הלימודים החדשה . ספר הלימוד מזמין את התלמיד לחקור ולהבין את העולם בו הוא חי . בתהליך ההבניה של הידע הגיאוגרפי , התלמיד יתוודע לעולם מורכב המושתת מצד אחד על מערכות של תופעות , עקרונות וחוקים , ומצד שני הוא יתוודע לעולם הנתון לשינויים צפויים ובלתי צפויים , לאי ודאות ולדילמות ושאלות שנשארות פתוחות . הידע שהתלמיד יצבור במהלך הלימוד בספר , המניפולציות שיערוך במידע , וההתנסות בפיתרון בעיות ובתהליכי קבלת ההחלטות הם חלק חשוב ממיומנויות החשיבה והביקורת המזומנות לו באמצעות חומרי הלימוד המוצעים . בחומרי הלימוד המוצעים משולבים מקורות מידע מגוונים – מפות , תצלומים , נתונים סטטיסטיים , ממצאי מחקרים , קישורים למידע ברשת ועוד . יש בהם הכוונה לשימוש מושכל במקורות המידע ולרכישת מיומנויות של אוריינות מידענית . חומר הלימוד משקף דעות ועמדות שונות בתחומים הרלוונטיים ומעודד פיתוח לומד בעל הכוונה עצמית ובעל חשיבה ביקורתית . תשומת לב מיוחדת מוקדשת לחינוך ערכי . חומרי הלימוד מזמנים פתיחת צוהר אל הסביבה הקרובה , אל העולם הרחב , ואל העולם הלאומי-ישראלי . מצויה בהם קריאה ללומד להיות ער לסביבתו , תולדותיה , ייחודה ותושביה ולהיות פעיל למען שמירת איכותה ; הם מציידים את התלמידים ביכולת להתבונן סביב , להאזין לחדשות ולקרוא עיתונים באופן מושכל וביקורתי ; מביאים מידע על מדינות ותרבויות קרובות ורחוקות ובכך מסייעים לעיצוב אדם ליברלי וסובלני , הקשוב , פתוח ורגיש אל האחר והשונה .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר