עמוד:21

איקונוגרפים , אך משום כך מנותקת מהעולם הפתוח , לבין חברה " זרימתית " ההולכת ומאבדת את זהויותיה הפרטיקולריות . המידתיות על שני הצירים ה יא השאלה החינוכית המרכזית . בהקשר זה תהליכי הגלובליזציה מגבירים זהויות לא טריטוריאליות . הקלות הרבה שבהתגברות על מרחקים , בין אם בנסיעה ובין אם בטכנולוגיות חדישות , במיוחד האינטרנט , מגבירה עד מאוד את ההזדמנויות למפגשים בין אנשים שונים מתרבויות וזהויות מגוונות . אנשים יוצרים יחסים מדלגי מרחקים ומתוך כך מתחזקים קשרים שאינם נשענים על שכנות גיאוגרפית . קשרים אלה הם על בסיס מקצועי , תחומי עניין משותפים וכיוצא באלה , והם יוצרים קהילה וירטואלית המחליפה את הקהילה הגיאוגרפית . בעבר , השכונה העירונית הייתה מקומה של הקהילה . השכונה שימשה מקום משותף לאנשים הקשורים בקשר חברתי הדוק . המחקרים העירוניים החדישים מצביעים על שינוי באופי שכונת המגורים . השוני ניכר בעיקר בפיזור מרכיביה השונים של הקהילה , עד כדי ניתוק הקשר בין הגיאוגרפיה והקהילתיות ; כלו מר , הקהילה אינה מוגדרת עוד לפי מיקומה הגיאוגרפי וחבריה עשויים להיות מפוזרים על פני מרחב גדול מאוד . כאשר המרכיבים התרבותיים והחברתיים של הקהילה אינם מעוגנים במרחב הגיאוגרפי של המגורים , הרי מה שנותר לשכונה הם העניינים הטכניים הנוגעים למגורים ולשירותים הנלווי ם אליהם . נקיון הרחובות , תחבורה ציבורית , מיקום מתקנים שונים ותחומי הרישום לבית הספר הם הנושאים המשותפים לתושבי השכונה . 4 הניתוק האמור גורר היבט נוסף : קלות ההתגברות על המר חק מאפשרת לאנשים לטפח נושאים בעלי עניין משותף אוניברסלי , העשויים לעניין את כל בני האדם באשר הם , ללא הבדל של תרבות , מסורת או לאום . כך עולה עניין איכות הסביבה , שימור מינים של בעליחיים וכיוצא באלה תחומים המהווים כר פעולה גלובלי משותף . מאידך גיסא , אנשים שהיגרו למדינות רחוקות אינם מתקשים לשמור על קשר עם מקום מוצאם או עם חבריהם שהיגרו למקומות אחרים . לפיכך , מהגרים רבים אינם מנסים כלל להטמע בחברה הקולטת אותם . הם שואפים להצליח במילוי תפקידם , להתקדם בעבודתם בעיר החדשה שהגיעו אליה , אבל לבם במקום אחר . הם יכולים לשמר את הקשר עם אותו מקום וכך להמשיך ולשמר שפה , תרבות , מנהגים וקשרים משפחתיים וחברתיים ממרחקים . התוצאה המתקבלת במיקום הגיאוגרפי של מגוריהם היא רב תרבותיות . היא נובעת מכך שאנשים מהירארכיות שונות של שייכות וזהות גרים באותו מקום . אנו רואים אפוא שתי התפתחויות מנוגדו ת לכאורה : מחד גיסא , האחדה של תרבות וערכים אוניברסליים ; ומאידך גיסא , שונות תרבותית גדולה בתוך אזורים גיאוגרפיים מוגדרים , כמו ערים או אפילו שכונות . 5 אכן , שתי המגמות קיימו ת ומערבות את ההיבט הגלובלי עם ההיבט המקומי . ההיבט הגלובלי מציב בעיה חינוכית נוספת בפני ההיבט המקומי , בעיה הקשורה בתכניות הלימודים : האחידות בעיר הגלובלית נוגעת לבנייני המשרדים בהם שוכנות ההנהלות של החברות אלה " בניינים חכמים ( buildings intelligent ) " הכוללים את כל התשתיות של המיחשוב המתוחכם והתקשורת המשוכללת כמו גם לאזורי מגורים ברמה גבוהה מאוד . האליטה הבינלאומית קשורה לחברה הרבלאומית יותר מאשר לארץ או למדינה . היא נעה בין ערי עולם ורוצה להרגיש בנוח בכל מקום שהיא מגיעה אליו . לפיכך , העיר צריכה להציע לא רק תשת יות של בינוי , אלא גם תוכן : מוסדות תרבות , בידור ופנאי ברמה הגבוהה ביותר ובמגוון גדול של הזדמנויות תרבותיות . כאן אנו מגיעים ללב העניין החינוכי . האליטה האמורה היא קיבוץ אנושי מתרבויות שונות , שהמאחד

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר