עמוד:11

בספר הלימוד הוצגו נתונים סטטיסטיים רבים באמצעות גרפים , דיאגרמות וטבלות . כך לדוגמה : נושא כגון מדידת רמת פיתוח של מדינות מחייב שימוש רב ומושכל בנתונים מסוגים משונים . הנתונים מעודכנים לשנים האחרונות ומסתמכים על מקורות מהימנים ומוסכמים בתחום הדעת . לנתונים הסטטיסטיים חשיבות רבה בתחום הדעת שכן הם מספקים ללומד מידע כמותי על ממדיה ם של התופעות והתהליכים הנלמדים , מאפשרים השוואה ביניהם , הסקת מסקנות והשערות לגבי מגמות עתידיות . הפעילויות משמשו ת ככלי לתהליך ההוראה- למידה ספר הלימוד כולל מאגר גדול ומגוון של פעילויות . אפשר למיין את הפעילויות בספר לפי מדדים שונים : מועד השימוש בפעילויות : חלקן מיועדות להכנה לקראת תהליך הלמידה , חלקן מיועדות למהלך תהליך הלמידה וחלקן פעילויות סיכום והרחבה ( וראו על כך גם בפרק הרציונל . ( רמות חשיבה : הפעילויות מאפשרות את התאמת תהליך הלמידה ללומדים בעלי יכולות שונות שכן חלקן פעילויות הדורשות כישורי חשיבה מסדר נמוך , כגון זכירת פרטים או הפקת מידע בסיסי מן הטקסט המילולי ומן החומר הגרא פי , וחלקן נותנות מענה לחשיבה מסדר גבוה יותר , ולביצוען נדרשים כישורי חשיבה מורכבים כמו : השוואה בין מספר רב של גורמים והסקת מסקנות , ניתוח של תהליכים שונים ובחינתן של השפעות הדדיות ביניהם , יישום של עקרונות במצבים חדשים , חשיבה ביקורתית והערכה על פעולות שונות של האדם . טיפוח מכוונות עצמית : הפעילויות כוללות משימות חקר של נושאים ודילמות ערכיות , לדוגמה חיפוש דרכים לצמצום העוני בעולם , בדיקת השפעת הגלובליזציה על מדינות שונות והתייחסות לפיתוח מתחשב או לא מתחשב והשלכותיו . חלק מהפעילויות יהיו פעילויות של הרחבה ועדכון שמטרתן לעודד את התלמידים ל התעדכן ולהביא לכיתה ידיעות אקטואליות , כמו למשל איתור מיזמים חדשים המתפרסמים באמצעי התקשורת , תמורות החלות בעיר מסוימת וכדומה . פעילויות אלה דורשות מיומנויות של איסוף מידע , ארגונו והצגתו בפני אחרים . ארגון העבודה : בספר פעילויות המתאימות לעבודה עצמית , ופעילויות שלשם ביצוען נדרשת למידה שיתופית ועבודת צוות , וי ש פעילויות המתאימות להפעלה במליאת הכיתה . הבעה בכתב והבעה בע " פ : חלק מהפעילויות מותאמו ת לביצוע בכתב , ומסייעות לפיתוח כישורי הבעה בכתב , וחלקן מהוו ת נושאים לדיון במסגרות הארגון השונות בכיתה ותורמות לפיתוח כישורי ההבעה בעל-פה .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר