עמוד:8

כישורי החשיבה העיקריים המקבלים יישום בספר הם : . 1 זיהוי רעיונו ת מרכזיים ויכולת להבדיל בין עיקר ל טפל . 2 הפקה ופענוח מידע ממקורות מידע מגוונים : מפות , תמונות , גרפים , דיאגרמות , טקסטים ועוד . . 3 השוואה – פיתוח תבחינים ומציאת הבדלים ונקודות דמיון . 4 הבחנה בין עובדה לבין פרשנות . 5 בניית טיעון הכוללת : הצגת טענה תוך ביסוסה על הוכחות א ו על הוכחות שכנגד זיהוי ראיות רלבנטיות לבניית הטיעון התייחסות לטיעונים המבוססים על מידע חלקי , שגוי או מטעה . 6 פיתוח חשיבה ביקורתית . 7 פיתוח היכולת לניסוח עמדה אישית מנומקת . 8 פיתוח כישורים לקבלת החלטות ולפתרון בעיות מטה קוגניציה בהוראת חשיבה משימות רבות בס פר מכוונות לפיתוח החשיבה , תפקידו של המורה , לבד מהכוונת התלמיד לביצוע המשימות הוא לטפל בפיתוח מטה קוגניטיבי של החשיבה . המושג " מטה- קוגניציה " מתייחס לידע של האדם , ולויסות ולשליטה על התהליכים ועל התוצרים של המערכת הקוגניטיבית שלו . בחשיבה מטה-קוגניטיבית האדם ח ושב על היבטים שונים של התהליכים הקוגניטיביים שלו . כלומר החשיבה נסבה על הידע שיש לאדם ועל תהליכי הרכישה שלו . העלאת תהליכי החשיבה למודעות כרוכה בחשיבה רפלקטיבית שבה תהליך החשיבה עצמו הופך למושא ההתבוננות והניתוח . " מטה- קוגניציה " מהווה מרכיב מרכזי בתכניות חינו כיות עכשוויות , שמטרתן פיתוח החשיבה . ניסיונות ליישום תהליכי הוראה של מטה-קוגניציה בכיתה הראו תוצאות בעלות חשיבות רבה לנושא הכללי של הוראת חשיבה . מספר הולך וגדל של חוקרים מאמין שניתן ללמד מיומנויות מטה- קוגניטיביות וכי הן שימושיות ביותר להוראת חשיבה . הדגשת רבדים מטה - קוגניטיביים תורמת ללמידה משמעותית וארוכת טווח , ובלעדיהם יש חשש שלא תתרחש הבנה של הידע הנרכש . למרות שידע כזה עשוי

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר