עמוד:5

על הפוטנציאל הקוריקולרי הייחודי ליחידת לימוד זו : הנלמד ביחידה זו מזמן באופן מובהק מפגש עם מגוון אירועים אקטואליים בארץ ובעולם המסוקרים יום- יום באמצעי התקשורת השונים , וכמובן ברשת האינטרנט , מהם כאלה הרלוונטיים גם למתרחש ולמתה ווה במדינת ישראל . לאור זאת ניתן וגם ראוי לבחון במהלך ההוראה- למידה היבטים עיוניים- תאורטיים באמצעות מידע זמין ועדכני על אירועים המתרחשים כאן ועתה , וזאת נוסף לרכישת מיומנויות מידעניות גנריות ומיומנויות גיאוגרפיות ייחודיות . מורכבותם של התהליכים המוצגים ביחידה זאת , ריבוי ההיבטים הגלומים בתופעות הנלמדות בה וריבוי הגורמים המעורבים בהן כמשפיעים וכמושפעים – כל אלה מזמנים טיפוח ראייה מערכתית וחשיבה ביקורתית . הלומדים נדרשים לאפיין תופעה ותהליך על היבטיהם השונים , לזהות ולהבין את הגורמים השונים הקשורים אליהם , לזהות את ה זיקות ביניהם ולנתח ניתוח ביקורתי את השלכותיהם השונות ברמת הפרט , החברה והמרחב . זאת ועוד , התופעות החברתיות והתרבותיות המוצגות ביחידת לימוד זו מעלות לא אחת דילמות מוסריות- ערכיות המזמנות דיון כיתתי . בדיון כזה אמורים הלומדים לנקוט עמדה מנומקת לגבי אירוע או תופע ה ולחוות את דעתם בסוגיות השנויות במחלוקת . פוטנציאל נוסף הגלום ביחידת לימוד זו מבחינה חינוכית- ערכית הוא הבנת היחסיות של מצבים אנושיים במרחב , כמו רווחה וקדמה , עוני ונחשלות , בריאות , צדק והגינות ( למשל : היחס למהגרי עבודה , למהגרים לא- חוקיים ולפליטים . ( כמו כן מ זמנים נושאי הלימוד אירועי הוראה- למידה העשויים לתרום לטיפוח מעורבות חברתית , אכפתיות ומודעות למצוקות של הפרט ושל קבוצות בחברה בישראל , וכן לבחינה ביקורתית של פעילויות המדינה ושל הקהילה הבין- לאומית ( הקצאת המשאבים , סדר הקדימות , ההישגים ) שמטרתן לשפר את תנאי החיים של התושבים באזורי מצוקה . לכל אחד מנושאי הלימוד ופרקיו נקבעו מטרות הנגזרות ממטרות- העל של התכנית ( מטרות אלו מפורטות ברציונל התכנית ) ובזיקה לכל נושאי היחידה . המטרות מוצגות בראשיתו של מפרט התכנים של כל נושא . המטרות נועדו לסייע למורים בתכנון תהליך ההוראה-למיד ה וכן כאמצעי בקרה על תוצרי הלמידה . במהלך לימוד היחידה יבנו הלומדים מושגים מעולם התוכן של נושאי היחידה . מושגים אלו נחוצים ללומדים הן להפקת מידע ממקורות המידע הרלוונטיים והן להמשגה ראויה של התובנות שייבנו במהלך תהליך הלמידה . מקצת המושגים שאולים מדיסציפלינות אחרות , משום ש הגיאוגרפיה כתחום דעת עצמאי חוקרת תופעות ותהליכים מהיבטים ביןתחומי ים ורב-תחומי ים שיש להם ביטוי מרחבי . הפקת מידע ממקורות גיאוגרפיים למיניהם – מפות , נתונים סטטיסטיים , דיאגרמות , תרשימים , איורים , תצ " א , תמונות לוויין וממ " ג – יוצרת את בסיס הידע ללימוד פרקי היחידה .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר