עמוד:ב80

עברית כאן ועכשיו ביחידות הקודמות למדנו על התחדשות העברית והפיכתה משפה רבת רבדים לשפה עכשווית . למדנו על היותה כוח מלכד ומאחד את החברה הישראלית . שאלנו האם יש עברית יהודית ועברית ישראלית ודנו בשינויי השפה הנוכחיים . ביחידה הנוכחית נבקש לקיים דיון מסכם על מקומה של העברית בחברה ובמדינה הישראלית . חלק ראשון – השפה העברית וכאלה ... לפניכם קטע מחלקה האחרון של הרצאה שנשא הסופר אהרון מגד בכנס שהתקיים באקדמיה ללשון העברית , קראו אותו , וקיימו דיון כיתתי באמצעות השאלות המנחות . " התופעה שצריכה להדאיג אותנו היא ההתרוששות הנוראה של לשון הדיבור של הדור הצעיר , בכל שכבות העם , ושל לשון התקשורת ההמונית , בעיקר בעיתונות המקומית , במגאזינים השבועיים ובתשדירי הפרסומת . לשון שנעשית יותר ויותר חפה מכל אסוציאציות תרבותיות , מכל זכר לרבדים עמוקים יותר של הלשון , מכל שימוש בביטויים מן המורשת העשירה של העברית . [ ... ] ברוח הזמן , יכולתי לסיים את דבריי במילים אלה : בנושא של ספרות ולשון , זה לא בדיוק הקטע שלי . אמנם יש לי את הכישורים לדבר על הספרות וכזה , אבל אני חושב : מה זה , קאמבק של הטוונטיז , שהיו מברברים ומדסקסים בוועד הלשון על מה יהיה אתנו והשפה העברית וכאלה ? אני תופס קריזה כשמדברים על זה היום , בעידן האינטרנט . בסרט הזה כבר הייתי , ומה לא . נכון , יש פה נושא , מה-זה נושא ! אבל לא כל כך מגניב . ואותי זה בכלל לא מטריף , אבל מה , אני לא פראייר לשלם לטקסי עשר שקל לבוא לפה מהתחנה , אז אם אנחנו כבר בקטע הזה , אז גם לי יש את הפיס אוף מיינד שלי , ונסגור עניין . יכולתי לסיים כך את דבריי . אבל איך ארהיב עוז לעשות כך פה ? בהיכל האקדמיה ללשון העברית " ? . 1 סמנו את המילים הלועזיות המופיעות בקטע – כמה מילים מצאתם ? . 2 למה מגד משתמש בכל המילים הלועזיות הללו ? . 3 החלק השני של דבריו של מגד , נאמר כמובן בציניות . אך מה דעתכם , אנחנו צריכים או לא צריכים להיות מוטרדים משפה רדודה ? . 4 בחלק אחר בהרצאה , אומר מגד שהפתרון לשמירה על עושרה של השפה הוא לא באמצעות הטפות מוסר לבני הנוער , אלא באמצעות חשיפתם לרבדיה השונים וליופיה . מה דעתכם ? האם תוכנית הלימודים שלכם חשפה אתכם עד כה לעושרה הרב של העברית ? אם לא , מה הייתם משנים ?

עמותת חינוך ישראלי ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר