עמוד:ב71

חלק שני - העברית ככור היתוך אחד המאפיינים של החברה הישראלית הוא ריבוי מהגרים . רבים מהישראלים לא נולדו בארץ , אלא עלו ממקומות שונים בעולם . העברית הייתה אחד הכלים שבאמצעותם העולים הפכו ממהגרים לישראלים בעלי תרבות משותפת . נכון שתמיד רציתם לעמוד על הכסאות באמצע השיעור ? זו ההזדמנות שלכם . . 1 עלו על הכסאות . בשלב הראשון ירדו מהכסאות כל מי ששפת האם שלהם היא לא עברית . כל השאר ממשיכים לעמוד . בשלב השני , ירדו מהכסאות כל מי ששפת האם של ההורים שלהם היא לא עברית . ולבסוף , מי ששפת האם של הסבים היא לא עברית . הנה כמה שאלות שאפשר לשאול את העומדים על הכסאות : מהיכן עלית ? מהיכן עלו ההורים והסבים ? אם את / ה עולה - איך היה ללמוד עברית ? מה היה קל ומה קשה ? אם ההורים עולים – האם את / ה מרגיש / ה שהעובדה שעברית היא לא שפת האם שלהם השפיעה עליך ? אם ההורים / סבים עולים - האם יש ביטויים שהם מתרגמים משפת האם לעברית ? מה מחייב אותנו , כחברה שיש בה קבוצות שונות של אנשים שאינם דוברי עברית כשפת אם ? שאלה מסכמת : אחרי שראינו שהתלמידים בכיתה מגיעים ממקומות שונים , ולכאורה היו יכולים לדבר שפות שונות – א . מה היתרון בכך שכולם דוברים עברית ? ב . האם יש גם חסרונות לאחידות ? חלק שלישי – עברית , גבירותי ורבותי העברית נקלטה כשפה הלאומית של היהודים בארץ ישראל . חלקנו נולדנו לתוכה , ואנו חשים שהיא טבעית לנו . חלקנו למדנו אותה . חלקנו מתקשים להסתגל אליה . לפניכם קטעים משמונה שירים המתייחסים לשפה העברית , בחיבה , בתסכול , בפליאה , באמביוולנטיות ( דעה לכאן ולכאן . ( . 1 סמנו ב'מגן דוד' את השירים שמשבחים את העברית , ומעדיפים אותה על פני שפות חדשות . . 2 סמנו בסימן שאלה את השירים שמביעים קושי בקליטת השפה . . 3 סמנו בסימן קריאה שירים שמביעים גאווה בעברית . . 4 סמנו בכוכבית שירים שמביעים תסכול או ביקורת על העברית . ( ייתכן ששיר יקבל יותר מסמל אחד . ( . 5 אחרי שהכרתם את השירים היטב – עם איזה שיר אתם מזדהים במיוחד ? . 6 קראו שוב את השירים , כל אחד יבחר את השיר שלו , לאחר מכן , נהלו דיון בקבוצה , וקבלו החלטה קבוצתית על השיר המועדף עליכם . את ההחלטה הקבוצתית תנמקו בפני הכיתה כולה .

עמותת חינוך ישראלי ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר