עמוד:ב59

חלק שני - סיפור שמשון – אלפי שנים עשר גרסאות בתרגיל הקודם נוכחנו ששפת התנ"ך היא שפה מוכרת , גם אם לפעמים צריך להתעמק בה ומדי פעם לפתוח מילון כדי להבין משמעותה של מילה . האם תוכלו להבחין בין קטע שנכתב לפני 3 , 000 שנה לקטע שנכתב לפני כמה שנים ? לפניכם עשרה קטעים הלקוחים ממקורות שונים ומתארים את סיפור שמשון . הקטע הישן ביותר לקוח מהתנ"ך והחדש ביותר פורסם בשנת . 2006 למעט קטע אחד , שהינו קטע מתורגם , כל הקטעים נכתבו בעברית , אך כפי שבודאי תשימו לב - העברית השתנתה לאורך השנים . כשתקראו את הקטעים השונים , תוכלו להבחין ברבדים השונים של השפה , כפי שהם באים לידי ביטוי בניסוח , במבנה המשפט ובאוצר המילים . בהמשך העמוד מופיעים תיאורים על הכותבים את הקטעים , הכוללים גם זמן כתיבתם . עליכם להתאים בין עשרת הקטעים המספרים את סיפור שמשון לעשרת הכותבים שלדעתכם כתבו את הקטעים ( לצדו של כל קטע מופיע מספר , אותו תוכלו לרשום לצד הכותב . ( סיפור שמשון – שמשון היה השופט 13-ה של עם ישראל בתקופת השופטים . הוא גדל כנזיר אלוהים , וכל עוד היה נזיר , שמר על כוחו והכה בפלשתים . כוחו סר כשגזרו את שערו , ובשעה שהביאו אותו למקדש הפלשתי בשביל לחגוג את תבוסתו , הוא לפת את עמודי התמך של המבנה , קרא "תמות נפשי עם פלשתים" ומוטט את המבנה על אנשיו . חוף אשקלון כאן בחוף אשקלון הגענו אל סוף הזכרון כמו נחלים שמגיעים אל הים . העבר הקרוב שוקע בתוך העבר הרחוק והרחוק עולה ממעמקים על הקרוב שלום שלום לקרוב ולרחוק כאן בין שברי פסלים ועמודים אני שואל , איך שמשון הפיל את המקדש שבו עמד עיוור , ואמר , "תמות נפשי עם , "פלשתים " ותחל רוח ה' לפעמו ... בין צרעה ובין אשתאול" – אמר רב שמואל בר נחמן : מלמד שנטל שני הרים והקישם זה לזה , כאדם שנוטל שני צרורות ומקישם זה לזה . רב יהודה אומר : בשעה שהיתה רוח הקודש שרויה עליו היה פוסע פסיעה אחת כמצרעה ועד אשתאול . האם חבק את העמודים כמו באהבה אחרונה או דחף אותם בזרועותיו ממנו והלאה להיות לבדו במותו .

עמותת חינוך ישראלי ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר