עמוד:ב58

דור לדור יביע אומר השפה העברית התפתחה והשתנתה מימי אבותינו המקראיים ועד לצ'אטים באינטרנט . האם אנחנו קוראים , כותבים ומדברים באותה שפה שבה דיברו אבות אבותינו ? התשובה מורכבת . שפות רבות השתנו ללא היכר במהלך השנים – יווני בן ימינו יתקשה לקרוא ולהבין יוונית קלאסית , גם המצרי לא יבין כתב חרטומים אלא אם הוא למד אותו במיוחד . אך יהודים דוברי עברית מסוגלים לקרוא את התנ"ך , המשנה והתלמוד ולהבינם . אולי לא כל המילים נהירות לנו , והתחביר של העברית הישראלית שונה בסגנונו , אך הבסיס הוא אותו בסיס . אנו מזמינים אתכם לנסות ולגלות אם אתם מסוגלים לקרוא טקסטים שנכתבו בתקופות שונות , להשתמש בעברית המקראית ולעמוד על השינוי שחל בעברית לאורך אלפי שנים . חלק ראשון - למי קראת "בן נעוות !? "המרדות ביטויים תנ"כיים וחז"ליים בימינו אולי לא שמתם לב לכך , אבל אנחנו משלבים לא מעט ביטויים מהתנ"ך , מהמשנה ומהתלמוד בדיבור ובכתיבה . הנה כמה דוגמאות : ראש הממשלה הכריז קבל עם ועדה ( בפני כולם ) שלא יעלה את המסים , ובכל זאת העלה אותם . בשבילך , עד חצי המלכות ( נכונות ללכת לקראת מישהו , ( אמכור לך את המכונית 10 % -ב הנחה . חשוב לי להבהיר ברחל בתך הקטנה ( באופן חד משמעי ) שצריך להגיש את העבודה עד סוף החודש . . 1 לפניכם רשימת ביטויים וניבים מהתנ"ך וממסכת אבות . הכיתה תבחר נושא לכתיבת חיבור שיכלול ביטויים וניבים מתוך הרשימה . ( למשל – משחק הכדורגל שהיה אתמול , משהו מעניין שקרה בבית ספר , אירוע אקטואלי , נושא במחלוקת ) . 2 צוות השופטים : מורה ושלושה תלמידים , יבחר בחיבור המנצח . המדדים יהיו : מספר הביטויים התנ"כיים , שילוב מוצלח של הביטויים במשפטים שבחיבור , סגנון מעניין ומקוריות . . 3 עכשיו הגיע הזמן ללכת לספריה או לחדר המחשבים , ולהתחיל לנבור במילונים . חלק מהביטויים התנ"כיים שגורים על פינו ומוכרים לנו היטב , אבל באחרים צריך להיזכר , או אולי להכיר בפעם הראשונה . כמובן שתוכלו לצטט ביטויים שלא מופיעים ברשימה ולצידם , כמובן , מראה מקום . אבד עליו הכלח אורים ותומים איך נפלו גיבורים אין חדש תחת השמש איפה ואיפה אל הנער הזה התפללתי אל יתהלל חוגר כמפתח ארץ אוכלת יושביה צל הרים כהרים בא בימים בזיעת אפיך תאכל לחם דרך המלך הבל הבלים הגיעו לעמק השווה החרה החזיק אחריו הכצעקתה הלנו אתה אם לצרינו ? הרצחת וגם ירשת ? השומר אחי אנוכי ? ואהבת לרעך כמוך טמן ידו בצלחת ידו בכל ויד כל בו כחומר ביד היוצר כיד המלך לא טוב היות האדם לבדו לך אל הנמלה עצל ראה דרכיה וחכם משענת קנה רצוץ ( בעבור ) נזיד עדשים סלע המחלוקת קול דממה דקה שעיר לעזאזל תמות נפשי עם פלשתים אם אין דרך ארץ אין תורה אמור מעט ועשה הרבה היום קצר והמלאכה מרובה חביב אדם שנברא בצלם יצא שכרו בהפסדו לא הבישן למד ולא הקפדן מלמד סייג לחכמה שתיקה קרדום לחפור בו אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו איזהו חכם ? הלומד מכל אדם אם אין אני לי ? מי לי ? במקום שאין אנשים , השתדל להיות איש

עמותת חינוך ישראלי ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר