עמוד:ב37

המאבק הציבורי על דמותה של השבת במדינת היהודים הרגיל את הציבור לחשוב על השבת מתוך אתר צעירי חב"ד במונחים שליליים : , 'אסור' , 'לסגור' , 'למנוע' 'חילול , 'שבת , 'דוחות' , 'קנסות' . 'הפגנות' השבת נהפכה ליום של לאווים ואיסורים . ואיפה השבת עצמה ? [ ... ] מטרתה האמיתית של השבת היא להביא את האדם לסוג של מנוחה השונה בתכלית מהמנוחה האנושית הפשוטה . זו אינה מנוחה של הגוף בלבד , אלא בעיקר מנוחה של הנפש . ביום הזה אנו מתנתקים לחלוטין מכל מושגי החולין של ימות החול ועוברים לעולם רוחני נאצל . עולם של לימוד ותפילה , של זמירות וקדושה . אין לנו דאגות : לא הבורסה , לא העסק , לא המכונית , לא הגינה הזקוקה לטיפול , לא המנורה השרופה במרפסת . שבת היום . קודש [ ... ] . 'לה הקב"ה לא נתן לנו את השבת כדי לייסרנו וכדי להעיק עלינו , חלילה . הוא נתנה לנו כמתנה נפלאה שאין כמותה . אלא שמתנה זו דורשת הכנה נפשית ומאמץ מסויים מצד האדם . העומק שבה אינו מסוג ה'אינסטנט' של ימינו . היא אינה עומדת במישור אחד עם משחק כדורגל ועם גלשן בים . היא נמצאת בעולם אחר לחלוטין , והיא גם שווה לאין-ערוך מכל ה'בילויים' של ימינו . חדש בירושלים : מתנ"ס שפתוח לפעילות בשבת " כשחתמתי על הצ'ק של האירוע , שאלתי את עצמי לרגע אם אני באמת יכולה לתמוך כך בפעילות מחללת , "שבת מספרת נחלון בשיחה עם . "הארץ" "התשובה חיובית , כי אני מבינה שבירושלים צריך להיות מקום לא רק לשבת שלי , אלא גם לשבת החילונית . לא הייתי לוקחת חלק ביוזמה מחללת שבת שיש בה אלמנט מסחרי , אבל כאן מדובר בפעילות תרבותית , קהילתית ומשפחתית - דברים חשובים בעולם הערכים . "שלי אז מה למדנו ? למדנו שכבר בתקופת המקרא העם היהודי יצק תוכן חברתי לשבת , והשבת הייתה זמן שבו כולם צריכים לשבות ממלאכה ליום אחד . המסורת הזו השתרשה גם בקרב עמים אחרים , שאימצו את הפן הסוציאלי של השבת . השאלה שיש לשאול את עצמנו היא כיצד יש לשלב בין הרצון לשבות ממלאכה , לרצון להפוך את השבת ליום משמעותי המחזק את הקשרים החברתיים והמשפחתיים ( בהנחה שלעתים יש מי שצריך לעבוד לשם כך ?( שאלה זו היא שאלה פתוחה שיש לקיים עליה דיון ציבורי , ואתם , בדיבייט , התנסיתם בדיון מעין זה . ומה אפשר לעשות עם זה ? אנו ממליצים לכם לצאת לטיול ברחובות העיר שלכם במהלך השבת – לראות אם ישנם אנשים שעובדים בשבת ? ואם כן , במה הם עובדים ? והאם לדעתכם העבודה שלהם גורמת לכך שהשבת של אנשים אחרים הופכת למשמעותית יותר , או שעדיף היה שגם הם ישבתו ?

עמותת חינוך ישראלי ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר